Sengetøy som mote
Magasin

Sengetøy som mote

Med kunst og mote i DNAet, skaper Magniberg bedwear – produkter med fashion edge for sengen. Den kreative duoen, som også er ektefeller, integrerer blomster, kunst, mote og interiør i det estetiske konseptet som utgjør Magniberg-universet. Ikke så rart, da de har bakgrunn fra high fashion og blomsterverden. Til Nordiska Galleriet forteller Bengt Thornefors og Nina Norgren om sitt univers, og hvordan interiør ble den nye moten.

Magniberg har siden begynnelsen av 2016 latt kunsten gjennomsyre deres hjemmetekstiler. Inspirasjonen er hentet fra motefotografi, kunst og designverden, noe som preger kolleksjonene. Noen av favorittene er Bettina Rheims, Wolfgang Tillmans, Robert Mapplethorpe, Brice Marden og Sven Markelius. Ektefellene Karin og Carl Larssons kreativitet og levesett påvirker også duoen:

– Karin Larsson og Carl Larsson har hatt stor innflytelse på oss. Å ha sett nærmere på hvordan de har innredet sitt hjem med møbler og farger har vekket interesse. De skapte også et hjem hvor barna kunne ta plass. En varme vi tror mange fester seg til. I alle fall er det vår tolkning, og det er en stor del av hvordan vi tenker omkring Magniberg.

Materialene i Magnibergs sengetøy er valgt med omhu. Kolleksjonene inkluderer materialer som supimabomull med høy trådtetthet, sateng, poplin, lin og jersey. I tillegg legges blonder i svart, aprikos og rosa til for å utsmykke og balansere ut helhetsuttrykket og følelsen av sengetekstilene mot huden. De uttrykker at materialene deres har en spesiell type følelse, det taktile.

– Akkurat som med mote, krever forbrukere å berøres og informeres. Du kjøper ikke bare tekstiler. I tillegg til eksklusive stoffer ønsker du å inspireres. Kjøper du en fin parfyme får du en helhet: en tone, emballasje, duften, flasken og verdier rundt produktet, som hvordan du føler deg i den. Sterk, vakker, nøytral eller sensuell. Sengetøyet skal gi samme følelse som å ta på en god skjorte eller t-skjorte, og samtidig gi forbrukeren merverdi. Det kan sammenlignes med den eksklusive følelsen av en stripet skjorte fra Comme de Garçons eller en utvasket, komfortabel t-skjorte fra Helmut Lang. Vi jobber fra et følelsesmessig perspektiv. Vi ønsker å berøre og inspirere. Det gir en indikasjon på hva vi anser som en form for luksus.

Som med high fashion ligger finessen i detaljene. Eksklusive perlemorsknapper og logolapper kombineres på putevar og dynetrekk, og bringer tankene til både tradisjonell luksus og streetwear. Nina, som har bakgrunn fra grafisk design, har fingerspissfølelsen til å sette den siste finishen.

Den siste kolleksjonsutgivelsen er samling tepper. Kolleksjonens navn, Bold Blankets, viser til teppets kraftfulle uttrykk i hjemmemiljøet. Laget av tykk virgin wool, har teppene en behagelig tyngde. Med fargenavn som Disco Blue, Juicy Orange og Ice Skating Pink, er de med stor sannsynlighet tepper som ikke anonymt forsvinner i interiøret.

Hvordan vil dere si at folk i dag uttrykker seg selv og sin personlighet ved hjelp av møbler og interiør?

– Hvorfor viser folk frem veskene de har med seg? Hjemmet har blitt som en håndveske. Det er en slags forlengelse av personligheten du ønsker å kommunisere. Vi ønsker å inspirere folk til å kle sengene sine slik de kler seg selv; skape et uttrykk ved å kombinere en blanding av stiler og materialer.

Hvordan har det endret seg over tid?

– Da jeg (Bengt, red.anm.) vokste opp som tenåring, kommuniserte jeg mye gjennom klær, men etter hvert som jeg ble eldre forflyttet det seg mer og mer til hjemmet. I dag ser vi et skifte i sosiale medier der selv den yngre generasjonen begynner å kommunisere gjennom sine hjem. Vi ønsker å tilby vårt sengetøy til mennesker i alle generasjoner.

Dere har sagt at Magniberg er mote. Hva mener du med det?

– Magniberg Bedwear er vårt utgangspunkt, og hjørnesteinen i Magniberg. Vi presenterer en måte å kle sengen på. Vi tilbyr en garderobe basert på hva vi selv ønsker. En dag vil du kle deg i en svart utvasket t-skjorte kombinert med en luksuriøs blazer og bukse eller skjørt. Andre dager kanskje en hvit, velstrøket skjorte. Vi har bakgrunn innen mote, og vi har jobbet med en rekke innflytelsesrike selskaper og mennesker, for eksempel Acne Studios, Ganni, og med Hedi Slimane på Saint Laurent Paris. Ninas år som blomsterhandler setter også sitt preg på Magniberg. Vi ser en mulighet i å skape vår egen plattform hvor vi kan vise en utvidelse av vår estetikk.

Hvordan vil dere beskrive deres stil og tanker om å innrede et rom?

– Det handler om en balanse, det kan sammenlignes med hvordan vi ønsker å kle oss. Tidligere brukte plagg kombinert med nye kvalitetsprodukter. Et hjem handler om hvordan ulike ting sammen skaper nye energier. Nytt design utelukker ikke eldre. Men invester i noen få produkter av høy kvalitet i stedet for å kjøpe nye billigere for ofte.

Hvilke er deres bestselgere?

– Vår bestselgende modell heter Wall Street, som har klassiske skjortestriper i Oxford og Poplin. Den vant prisen Best Bedtime 2021 i prestisjetunge Wallpaper* Design Awards.

HER finner du Magnibergs produkter.

Logg inn

Logg inn på din side for å se bestillinger og kontoopplysninger.

eller
NY KUNDE?FÅ 10% RABATT PÅ DITT FØRSTE KJØP.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på ditt første kjøp*, inspirasjon og eksklusive tilbud . Når du er klar med å handle oppgir du koden i kassen.

TAKK FOR DIN PÅMELDING
E-POST ER ALLEREDE REGISTRERT
*Rabatten gjelder for deg som er ny kunde ved ditt første kjøp på nordiskagalleriet.no. Koden kan ikke kombineres med andre tilbud, rabatter eller salg. Koden gjelder ikke i våre butikker i Stockholm og Gøteborg, og dekker ikke produktgruppene kjøkken, garderober og Limited Editions.
Ønskeliste (0)