Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Att forma det moderna

15.2.2022

Et designikon blir til

Wilhelm Wagenfeld var sølvsmeden som ble en av de fremste foregangspersonene for industriell design – med en lampe. Bauhauslampen, eller WG24, som er lampens egentlige navn, produseres fremdeles av tyske Tecnolumen. Her er historien om hvordan varemerket ble et sentrum for Bauhaus-belysning, og startskuddet for industriell designs inntog i dagligstuene.

Når det kommer til designlamper i Bauhaus-stil, er Tecnolumen definitivt varemerket å se til. Den ikoniske Bauhaus-lampen har kommet til å symbolisere selve grunnlaget for industriell designs estetikk.

At nettopp Wilhelm Wagenfeld skulle bli en av 1900-tallets fremste industrielle designere var det nok ikke mange som trodde da han som 24-årig sølvsmedlærling trådte inn på Bauhausskolen i Weimar i 1923. Men faktum er at han med sin lampe skulle bli en veiviser for et moderne formspråk som brakte kunst, design, arkitektur og håndverk nærmere hverandre.

Editorial Splash 1 - Att forma det moderna

Wilhelm Wagenfeld

Editorial Splash 2 - Att forma det moderna

Bauhaus Table Lamp WG 24

Wilhelms hadde store forventninger til sitt produkt. I tillegg til de strenge funksjonskravene var det viktig at lampen skulle være estetisk tiltalende, også når den ikke var i bruk. Lampens design var typisk for Bauhaus-tiden. Wagenfeld eksperimenterte med ulike typer materialer, og bestemte seg for en lampeskjerm i opalglass, en lampefot i klarglass og detaljer i forniklet metall.

WG24 ble først vist frem under Leipzig-messen i 1924 og ble raskt verdenskjent, ikke minst fordi det bak lampens enkle estetikk lå solid håndverk, der hvert eksemplar ble håndlaget og nummerert på undersiden. På grunn av de høye produksjonskostnadene ble imidlertid lampen først bare i et begrenset opplag. Det var først i 1976 at entreprenøren Walter Schnepel, under et besøk i Wilhelms studio, oppdaget Bauhaus-lampen, og valgte å masseprodusere den under merkenavnet Tecnolumen.

Editorial Splash 3 - Att forma det moderna

Bauhaus Table Lamp WG 24

Tecnolumens første lampe gjør stor suksess, og blir startskuddet for industriell designs inntog i dagligstuene. Mens selskapet fortsetter å ta inn flere Bauhaus-klassikere i sortimentet sitt, begynner det også å jobbe med moderne designere. Den dag i dag produseres alle lamper for hånd i lysfabrikken i Bremen, for at resultatet skal bli så godt som mulig. Og fotsatt produseres WG24 etter den originale tegningen fra 1924. Det er kanskje en av grunnene til at lampen fortsatt er like populær etter nesten hundre år?

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.