Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Finska former i psykedelisk furu

11.2.2022

Finske former i psykedelisk furu

Da den finske møbelprodusenten Vaarnii ble lansert i 2021, inviterte de svensken Fredrik Paulsen til et samarbeid. To stoler og to bord senere forteller Paulsen hvorfor de valgte akkurat ham, og hva som gjør furu så psykedelisk.

For Fredrik Paulsen er møbeldesign en kunstform på lik linje med film og musikk. Hans møbelkunst har vært utstilt på gallerier i Sverige, Paris og New York. Det har til og med blitt til store offentlige installasjoner, blant annet i form av en paviljong for Nobelstiftelsen på Sergels Torg. Han beskriver møtet med Vaarnii som et lykketreff. Det finske møbelmerket kombinerer finske materialer og lokal produksjon med moderne design. I sin første kolleksjon inviterte de en gruppe anerkjente designere som tok utfordringen om å skape ærlige, brutale og sofistikerte produkter med kun furu. For Paulsen var det et nærliggende valg.

Når vi treffes per videolenke ønsker han oss entusiastisk velkommen til studioet sitt i Örnsberg i Stockholm. Han er iført briller med rosa glass, og jeg får opplevelsen av at det også er slik han betrakter design: i farger, både billedlig og metaforisk. Fredrik Paulsen vokste opp på 80- og 90-tallet. Han designer for sin egen generasjon og mener at det er slik alle tidløse designklassikere har blitt skapt, mener han.

Du har skapt en møbelserie for Vaarniis første kolleksjon. Hvilket møbel begynte du med?
– Vaarnii ba meg i sin brief om å skape en stol som var god å sitte i over lengre tid, for eksempel ved middager. Jeg tok utfordringen om å skape noe i ren furu, med fokus på komfort. Det begynte med én stol, men da vi hadde laget den, skjønte de at vi hadde et møbel som kunne bli en suksess, og det ble helt naturlig å lage et tilhørende bord. Siden utviklet det seg. Jeg er så glad og stolt over vårt samarbeid. Møblene er konkrete og solide, de har tilstedeværelse og lander trygt.

Editorial Splash 1 - Finska former i psykadelisk furu

001 Bar Stool, 002 Dining Table Round.

Editorial Splash 2 - Finska former i psykadelisk furu

Navnet Vaarnii kommer fra de to finske ordene Vaarna og Saarni, som betyr plugg og askete.
002 Dining Table Rectangular.

Hvor henter du inspirasjonen din?
– Jeg er i min praksis opptatt av å skape produkter som skal fylle en funksjon i hverdagen – slik man snekrer en benk av paller rett og slett for å ha noe å sitte på. Jeg inspireres også av fundamentet til broer: de er skapt for å vare i hundrevis av år. Denne inspirasjonen ses tydelig i møblene for Vaarnii: det er noe usminket over dem. Det er møbler som er skapt for å leve med dem, og de vil bare bli vakrere med tiden. Jeg vil ikke at man skal være unødvendig forsiktig med dem. Jeg vil ha et lidenskapelig, kjærlighetsfylt liv. Møblene blir som et symbol for det.

Hva er ditt første designminne?
– Det satte standarden for hvordan jeg jobber i dag. Jeg var kanskje fem år, og ville så gjerne ha et skateboard, men mamma syntes jeg var for liten. Det hindret meg ikke: jeg fant en planke, sannsynligvis av furu, og spikret fast to treklosser som hjul. Det ble brettet jeg hadde å øve meg på. Det er mitt første kreative minne.

Hva skjedde så?
– Senere fikk jeg et ekte skateboard, og å skate var alt jeg drev med helt til en kompis sa at jeg burde søke med inn på en møbelsnekkerskole. Jeg begynte å snekre møbler, og ble helt frelst.

Editorial Splash 3 - Finska former i psykadelisk furu

Paviljong for Nobelstiftelsen på Sergels Torg.

I møbelkolleksjonen til Vaarnii er finsk furu det gjennomgående og eneste materialet. Hva er ditt forhold til furu?
– Jeg elsker furu, det har jeg alltid gjort. Furu er ofte brukt inne i møbelkonstruksjonen, eller i innervegger. Det er et konstruksjonsmateriale, og det liker jeg. Samtidig elsker jeg også det levende ved treverket, med kvister og årringer som blir nesten som moaré.

Du jobber ofte med psykedeliske farger på møblene dine. Hva er grunnen til det?
–  Jeg innså at årringene skaper et psykedelisk mønster, derfor ønsket jeg å tilsette farger som flyter sammen på overflaten. Det kom nok også av min interesse for populærkultur, og for lys og kosmiske fenomener.

Hvordan har det blitt tatt imot i det skandinaviske markedet?
– Med åpne armer. Fremfor alt appellerer designet til en ny generasjon som er interessert i  mote, musikk og populærkultur. Designet reflekterer det, og fanger samtidsånden i møbelet.

På hvilken måte vil du si at ditt design er relevant i dag?
– Vi snakker mye om tidløst design som noe som er verdt å strebe etter. Om vi blikker tilbake på designklassikerne våre er de ikke tidløse, men veldig tidsspesifikke og knyttet til en spesiell epoke. PH-lampen ble designet for ikke å blende da glødepæren var ny. Stolen Syveren er et ikon som representerer femtitallet.

– Hvis man vil snakke om bærekraft, kan man spørre seg om vi trenger en ny stol, når det finnes så mange gode stoler. Men om man ser på design som en kunstform, kan man stille det samme spørsmålet når det kommer til film og musikk. Det er tusenvis av filmer og låter man aldri har sett eller hørt. Samtidig trenger vi at kulturen berører tiden vi lever i. Jeg prøver å skape sånt som setter fingeren på dagens tidsånd, og som føles personlig for meg og min generasjon. Og slik sett synes jeg mitt design er veldig relevant.

Vaarnii er tilgjengelig eksklusivt hos Nordiska Galleriet.

Produkter i innlegget

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.