Inspirasjon
16.8.2021
Et møte mellom myke former og blomstrende design
Det startet i den italienske byen Udine. Der grunnla håndtverkeren Agostino Moroso, og kona Diana, et lite møbelverksted. Året var 1952 og småskalaproduksjonen bestod av enkle møbler i tre, som ble produsert av lokale håndverkere. Nærmere 70 år er gått siden den gang, og selskapet har vokst og blitt til en innovativ, internasjonal designprodusent med stor suksess. Moroso er blitt løftet frem for fremragende design uttalige ganger, men enkle tremøbler er erstattet av et dristigere formspråk. Moroso er fortsatt en familiebedrift, hvor arven videreføres av en ny generasjon.
Ord som modig, dristig og leken beskriver Moroso i dag. Designen har et tydelig uttrykk og formspråk, og det bidrar også farge - og materialvalg til. Her vakler en ikke mye i designprosessen, her er forståelsen for hva som karakteriserer god design klokkeklar. Patrizia Moroso er datter av Morosos grunnlegger. I dag forvalter hun merkevaren sammen med broren Roberto. Motet de har vist, og viser, gir seg ikke bare utslag i objektene og møblene. Det er like fullt et nøkkelord i designproessen. En har lyktes med å etablere fruktbare samarbeid med både etablerte og nye designere, og på den måten skapt unike og vellykkede resultater.
Hun har en fantastisk intuisjon når det gjelder å finne talenter og kreativitet. Hun har rett og slett et blikk for blomstrende talenter.
Etter flere år på kunstskolen i Bologna tilbrakte Patrizia mye tid i London på 1980-tallet. Her blomstret kreativiteten, og det var utvilsomt mye inspirasjon å hente. Det var et litt annet klima, og en annen arbeidskultur, enn det Patrizia kjente til fra Italia. Det var også i London hun møtte mange av designerne som senere skulle bidra i Morosos kolleksjoner. Ron Arad, Ross Lovegrove og Tom Dixon er blant noen av navnene, og designerne skulle komme til å eksperimente med nye former, uttrykk og materialer i Moroso.
Det at en evnet å hente inn dyktige og interessante designere, samtidig som en ga dem frihet og rom i prosessen med å skape, kan trolig forklare noe av Morosos suksess. Flere av objektene er blitt til ikoner, og har videre bidratt til suksess. Administrerende direktør Roberto Moroso uttalte følgende til magasinet Peak: "Søsteren min er ikke designer, men hun har en fantastisk intuisjon når det gjelder å finne talenter og kreativitet. Hun har rett og slett et blikk for blomstrende talenter."
Et sted der skjønnhet fortsatt feires og der folk aldri er redde for å la stolene blomstre.
Blant en rekke dyktige designere vender noen av dem stadig tilbake, slik som designer og arkitekt Patricia Urquiola. I årenes løp har hun med stor suksess utviklet en rekke produkter for produsenten. Hun henter mye inspirasjon fra naturen, og ofte fra reiser rundt omkring i verden. Reisene har hun ofte vært på sammen med Patrizia Moroso.
Pacific - en sofa å svøpe seg inn i
Som navnet antyder, er Urquiolas Pacific-sofa inspirert av den avslappede livsstilen på den amerikanske vestkysten. Formene er feminine, mykt bølgende og uten harde linjer eller kanter. Tanken er at dette er en sofa man kan lene seg tilbake i og omfavne.
Gogan - som en myk steinskulptur
Med lenestolen Gogan viser Urquiola, som i så mange andre tilfeller, hvordan en kan la seg inspirere av opplevelser i naturen som designer – og videre skape briljant design. Gogan-ishigumi er navnet på japanske steiner. De blir langsomt formet og slipt ned av vannet fra elver. De finnes naturlig i vassdrag, og brukes også mye i japanske hageanlegg, hvor det er innslag av vann. Likt steiner som ligger lag på lag, balanserer også lenestolen Gogans avrundede ryggstøtte på det myke setet.
Ruff - en liten stol med stor form
Gjennom stolen Ruff kommer Urquiolas arkitektoniske blikk, og bakgrunn, til syne. Her har hun lekt med geometriske og buede former, i kombinasjon med rette linjer. Resultatet er uttrykksfylt og personlig, samtidig som stolen er funksjonell, uansett hvordan den skal brukes.
Antibodi - stolen som blomstrer
Loungestolen Antibodi er som en livsbejaende blomstereksplosjon. Et møbel som er like mye et kunstverk som en stol, og hvis tredimensjonale kronblader kan få stolen til å slå ut i full blomst. Det lange og tette samarbeidet mellom Patrizia Moroso og Urquiola har også resultert i et nært vennskap mellom de to designerne, og Urquiola understreker gjerne at det var Patrizia Moroso som var den første som virkelig anerkjente henne som designer. Det var også Urquiola som fikk oppdraget med å skape Patrizias private hjem i Udine, den lille byen der alt en gang startet med noen enkle trestoler, og der suksesshistorien har utviklet seg til design av ypperste klasse. Et sted der skjønnhet fortsatt feires og der folk aldri er redde for å la stolene blomstre.
Lignende artikler
Designikoner - oppdag tidløse sofaer
Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.
22.3.2024
Myk revolusjon
Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.
17.5.2021
Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten
Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.
19.10.2021
En designer og en designklassiker med edge
En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.
1.6.2021