Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

The comeback of an icon

14.9.2021

The comeback of an icon

Tobia Scarpa fikk i 1969 i oppdrag av Cesare Cassina, en av de to brødrene bak Cassina-merket, å skape et møbel til utstillingen i Köln.

Det hele startet i 1969. Da fikk Tobia Scarpa i oppdrag av Cesare Cassina, en av brødrene bak merkevaren Cassina, å designe et møbel for en utstilling i Cologne. Reultatet ble Soriana, en lenestol som i dag blir karakterisert som nokså unik.

Da den kom på markedet i 1970 slo nyheten nærmest ned som en bombe i møbelverdenen, med sine karakteristiske myke former. Den høstet mange lovord, ble sett på som et mesterverk, og den ble belønnet med den ettertraktede prisen Compasso D'Oro og stor jubel fra designinteresserte.

Editorial Splash 1 - The comeback of an icon

Drøyt 50 år er gått siden det første eksemplaret ble produsert, og gjennom mange år var serien helt ute av produksjon. Serien ble i stedet ettertraktet på auksjoner og hos vintage-forhandlere. En rekke sofaer og lenestoler er pusset opp og oppgradert gjennom tidene, og de har blitt kjærlig håndtert hos møbeltapetserere verden over.

Men den som venter på noe godt - for nå gjør nemlig Soriana et aldri så lite comeback. Både lenestolen og tresetersofaen er igjen satt i produksjon, og fås i et stort utvalg av tekstiler, også i lær.

Soriana er unik både når det kommer til det visuelle uttrykket, og konstruksjonen. Den myke møbelkroppen holdes sammen av metallbøyler, som skaper en fin og effektfull drapering på baksiden. Det å si at den er innbydende blir nærmest å underdrive. Her er det nærmest umulig å motstå fristelsen til å kaste seg ned i den, og lene seg godt tilbake.

Editorial Splash 2 - The comeback of an icon

Dette er den ultimate definisjonen på et loungemøbel. Så har den også fått navnet sitt etter mykheten til en katt. Etter at Tobia Scarpa hadde gitt den første prototypen i presang til en venn av faren, fikk han denne tydelige responsen, ”Den er like myk som Soriana!” Dette var familiens sisamesiske katt.

Utover den myke og inviterende følelsen, passer lenestolen Soriana nærmest inn i hvilket som helst rom, uavhengig av om du vil innrede med den i et lesehjørne, eller i en hel gruppe, med en mer sentral plassering i stuen. Dette er ikke noe mindre enn et comeback som gleder stort.

Her får vi omsider gjenoppleve utsøkt designhistorie fra et tiår som fortsatt er like aktuelt, som da møbelet opprinnelig ble designet.

Produkter i innlegget

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.