Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Versace – en färgexplosion med extra guldkant

10.10.2021

Versace – en fargeeksplosjon med gullkant

Versace er innbegrepet av italiensk luksus og prakt oversatt til designobjekter. Det er mer er mer, det er teatralsk, ekstravagant og en konstant eksplosjon av farger toppet med en stor dose glitrende gull.

Motehuset Versace ble grunnlagt av Gianni Versace i 1978, og som ved mange andre italienske virksomheter skaptes en liten familiebedrift da lillesøsteren Donatella og storebroren Santo ble involvert helt fra begynnelsen.

I årene som kom gjorde Gianni enorm suksess med sine kolleksjoner, og ble raskt et av de aller største navnene på den internasjonale motescenen. Han var også den som først av alle samlet alle 90-tallets toppmodeller sammen på catwalken, og dermed skapte fenomenet "supermodell".

Giannis tilværelse var alltid fylt av kultur, og han elsket alt som kunne gjøre livet litt vakrere, en anelse mer fargerikt, og mye mer forfengelig. Det var også framfor alt i teateret, dansen og kunsten han hentet sin inspirasjon. Et liv som på så mange måter hadde gullkant, resulterte også i produkter med samme gylne innramming.

Editorial Splash 1 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Interiør som kommer fra et motehus skal gjenkjennes. Jeg tror ikke på minimalisme, ettersom minimalisme finnes overalt.

Søsteren Donatella, som har vært kreativ sjef for varemerket siden Giannis bortgang i 1997, har sagt: "Interiør som kommer fra et motehus skal gjenkjennes. Jeg tror ikke på minimalisme, ettersom minimalisme finnes overalt."

Da de første objektene i interiørkolleksjonen ble lansert i 1992, fantes det ingen tvil om hvem som var avsenderen, og her var det heller ingenting som kunne forbindes med minimalisme. Først ut var en samling tekstiler med puter og laken, men disse fulgtes raskt av en rekke andre produkter.

I 1993 innledet Versace samarbeidet med den anerkjente tyske porselensfabrikken Rosenthal, som siden har rukket å produsere mange kolleksjoner for den overdådige borddekkingen under navnet Rosenthal meets Versace. Blant produktene finnes selvsagt porselen, men også serier med drikkeglass og interiørdetaljer, som iblant har en funksjon, og andre ganger har som eneste oppgave å fornøye øye og sinn.

Editorial Splash 2 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Medusa-symbolet fra varemerkets logo er et stadig tilbakevendende mønster på flere av produktene. Bildet er hentet fra gulveti et forfallent hus der Gianni og søsknene lekte som barn. I den greske mytologien kunne Medusa, før hun ble forvandlet til et ondskapsfullt monster, fullstendig fortrylle mennesker med sin skjønnhet og gjøre dem til lojale følgesvenner for all fremtid. Giannis visjon var at Versace skulle ha samme effekt på hans kunder. Han har sagt: "Versace er en livsstil, og skal være komplett for den som velger å omfavne den."Idag kan man både kle seg i Versace, dufte Versace, bære eiendelene sine i en Versace og også innrede et helt hjem utelukkende i Versaces design. Og for den som ikke får nok og ønsker å omgi seg med den samme ekstravagansen på ferie, går det utmerket å booke seg et rom på et av de overdådige resortene som går under navnet Palazzo Versace."I don ́t believe in good taste", jeg tror ikke på god smak, var Gianni Versaces motto gjennom hele karrieren. Hva som definerer god smak, ligger kanskje i betrakterens øye, på samme måte som skjønnhet gjør det. Tydelig er det i hvert fall at Versace aldri har vært et designhus som unnskylder seg. Tvert imot. Og i en tilværelse som ofte oversvømmes av svale farger og sobre uttrykk, kan vi håpe at det får fortsette slik. At det finnes verdener der vi vet at vi med sikkerhet alltid kan få en injeksjon med mye og ekstra av alt.

Produkter i innlegget

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.