Byredo
Det er i løpet av hans tid på skolen at Gorham får muligheten til å møte den kjente parfymisten Pierre Wulff, et møte som resulterer i at Gorham bestemmer seg for å begynne å lage parfymer i stedet for kunst. Målet hans er å fremkalle minner ved hjelp av dufter. Med inspirasjon og veiledning fra to andre kjente parfymerere, Olivia Giacobetti og Jerome Epinette, bestemmer Gorham seg for å grunnlegge Byredo. Merket blir raskt kjent for å skape eksklusive parfymer og duftlys med unike og uventede duftkombinasjoner.

.jpg)
Eksklusive dufter som vekker minner
Ben er fasinert av hvordan dufter kan få oss til å huske spesifikke hendelser og steder i livet. Den første parfymen er laget som et kreativt prosjekt fra Bens minne om faren som forlater familien når Ben er fem år gammel. Han kaller duften "Green" og den inneholder grønne bønner, appelsin og musk. Gorhams mål er å skape en skrellet og eksklusiv duft som en kontrast til parfymer som vanligvis inneholder mellom 50 til 80 forskjellige dufter. Alle parfymene fra Byredo inneholder således bare 5 til 15 dufter og er skapt for både menn og kvinner.
Den ikoniske butikken Colette i Paris tar inn Byredo i sitt sortiment og salget tar raskt fart. Samlingen inneholder alt fra Chembur med indisk påvirkning og Blanche som er lett og nøytral til den tunge, varme og populære Bal D´Afrique. Ben Gorham er kjent for å være unik i en tradisjonell industri. Han er veldig kjent for sin personlige stil som ifølge mange har koblinger til en livsstil der kunst og mote fungerer i symbiose. Artikler om Byredo er tilgjengelige i motemagasiner som French Vouge, Vanity Fair og Elle. Byredo sortimentet er blitt utvidet gjennom årene og inkluderer nå, i tillegg til eksklusive parfymer og duftlys, også i tilbehør og interiørdetaljer i form av en samling skinnvesker og solbriller. Felles for alle design er at den er skrellet og stilren, og at produktene er produsert uten en synlig logo.