FontanaArte - Kampanjeartikler


Arkitektonisk lysdesign tiltrekker seg markedet
I 1933 designer Chiesa gulvlampen Luminator, som minner om en lommelykt både i form og orientering på lyskilden, og med sin innovative design blir den en åpenbar salgssuksess. Chiesa fortsetter å imponere under FontanaArtes navn, da han designer den første versjonen av vegglampen 006, som i sin natur er en nyskapende versjon av den klassiske lampen. Hans rare, personlige og innovative syn på det nye utseendet setter den tradisjonelle lysekronen med klassiske lys på designkartet. I midten av 1950-årene overtar franskmannen Max Ingrand som art director, kjent for sine blyinnfattede glassmalerier i kirker og leder FontanaArte inn i den industrielle tidsalderen.
Den økonomiske høykonjunkturen gjør at man nå når ut til flere og flere kunder fra forskjellige deler av samfunnet. Markedet går fra enkle og originale designprodukter til masseproduksjon, fra håndverk til en klar industriell prosess. Ingrand sørger for at selskapet er i forkant av den intensive industriproduksjonen som utvikles, men beholder den viktige visjonen om å verdsette håndverkere og dens kunst innen designproduksjon. Nøkkelen til suksess for selskapet avhenger selvfølgelig av tilknytningen til de attraktive toppnavnene Gio Ponti, Pietro Chiesa og Gae Aulenti.
Når det er sagt, er FontanaArte heller ikke sjenert over å ta lærlinger fra designhøgskoler og rekruttere unge profesjonelle designere. En større ny satsing fra selskapet vil bli presentert i 2013, der de omarbeider tradisjonen sin med fokus på samtiden. Samme år presenterer de en ny generasjon internasjonale designere, der de tar hensyn til tradisjonell estetikk i kombinasjon med smarte løsninger i hverdagen.