Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Lanseringer

Juri Markkula x Nordiska GallerietJuri Markkula x Nordiska Galleriet

27.5.2021

Juri Markkula x Nordiska Galleriet

Etter militærtjenesten i Finland var han egentlig på vei til Barbados, men livet ville det annerledes og han endte opp i Stockholm der han stiftet familie. Og selv om han hadde tegnet litt da han var yngre, var det ingen planer om å studere kunst. Så - under gymnasietiden - laget han tegneserier som han publiserte i fanziner. Og han sier selv at man kan se spor av det i kunsten hans i dag, tegneserien har fulgt etter og blitt den ofte tilbakevendende firkanten i arbeidet hans.

Juri Markkula ble født i 1970 i Åbo i Finland, men har lenge bodd og arbeidet på Gotland. Med sin teknikk og sitt uttrykk kombinerer han kunst og avansert teknologi på sin egen unike måte, og lar komponentene samhandle og forsterke hverandre. Med mange vellykkede og anerkjente utstillinger rundt om i verden og store arbeider for offentlige miljøer, samarbeider han nå med Nordiska Galleriet. I en blanding av kunst og møbeldesign har han brukt teknikken sin på Hays' Palissade-serie. Green to Lilac er syv unike objekter skapt eksklusivt for Nordiska Galleriet.

Hva er kunst for deg?
- Terskelen er satt til "et mirakel", men egentlig vil jeg inkludere all menneskelig aktivitet i begrepet. Alt som innebærer et inngående forsøk på kommunikasjon gjennom ulike medier. Nøyaktig hva du kommuniserer, eller med hvem, er mindre viktig.

Hvordan vil du beskrive kunsten din?
- Kanskje er verkene mine fysiske ting som prøver å være i et annet rom enn der de befinner seg.

Editorial Splash 1 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Dette er en tilnærming jeg har utviklet videre, og i dag bruker jeg mange forskjellige teknikker som gjør at jeg kan være tilskuer til selve "skapelsen". Og jeg liker å stå ved siden av, eller foran, og se hvordan resultatet blir til.

Hvor viktig er kunsten for menneskeheten?
- Kunst, musikk, litteratur og andre uttrykksformer er en konsekvens av vår evne til å kommunisere. Dette er så integrert i vår eksistens at det er umulig å forestille seg et liv uten elementer av kunstneriske uttrykk. Så kan det skapes og brukes av nødvendighet eller for fornøyelsens skyld, både av utøveren og betrakteren.

Editorial Splash 2 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hvordan ser du på måten vi tilnærmer oss kunst på? Kan folk noen ganger føle en frykt for ikke å forstå eller vite nok?
- Jeg tror interessen for kunst utløses av en plutselig impuls, en konkret opplevelse. Du ser noe som du reagerer på, kanskje fordi det tiltrekker deg på en eller annen måte. Så blir forholdet dypere jo mer man engasjerer seg i det. Ting som frykt og andre negative følelser, eller overdreven respekt for kunst, kommer bare i veien for inntrykkene, tankene og hele opplevelsen. Det finnes ikke noe riktig eller galt i din opplevelse av et kunstverk, men det kan være flere lag å oppdage.

Editorial Splash 3 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Du har ditt eget uttrykk og din egen teknikk - hvordan og ut fra hva har det vokst frem?
- I studietiden malte jeg mye med pensler, oljefarger og andre tradisjonelle metoder og materialer. På den tiden fantaserte jeg om en "malemaskin", noe jeg kunne styre og få til å utføre ulike trinn i maleprosessen. Jeg følte at det ville være mye enklere, og også raskere og mer praktisk å oppnå resultater hvis jeg kunne lage et nytt fargefelt eller endre en nyanse ved å trykke på en knapp. Dette var de første ideene til "malemaskiner" som jeg realiserte og viste på min avsluttende utstilling. Dette er en tilnærming som jeg har utviklet videre, og i dag bruker jeg mange ulike teknikker som gjør at jeg kan være tilskuer til selve "skapelsen". Og jeg liker å stå ved siden av, eller foran, og se hvordan resultatet blir til.

Editorial Splash 4 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hva inspirerer deg? Både for de aktuelle verkene du har skapt for Nordiska Galleriet og for kreativiteten din generelt.
- Jeg blir ofte inspirert av opplevelsen av noe som fremstår som veldig virkelig. Noe som klarer å bryte gjennom den vante måten å se på som du vanligvis befinner deg i. Ofte kan det være trigget av en digital virkelighet, eller ulike materialer som synes å befinne seg på et annet sted eller i et annet lys enn omgivelsene. Ideen til uttrykket på Palissade fikk jeg for mange år siden da jeg så en bil malt med fargeskiftende pigmenter. Da den kjørte forbi meg, så den ut til å bevege seg på en helt annen måte enn de andre bilene, den skilte seg ut og så ut til å sveve i en annen dimensjon. Jeg måtte følge etter den til den stoppet og finne ut hva som gjorde den annerledes enn alle de andre bilene på veien.

Når du bruker kunsten din på et bruksobjekt, et møbel som Palissade, hvordan skiller det seg fra å skape noe fra bunnen av?
- For meg fødes ideer ofte langsomt, så det er fint å kunne gjenbruke dem i ulike former og bruke dem på en måte jeg ikke gjør til vanlig. Jeg synes også at resultatet var overraskende positivt.

Editorial Splash 5 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hvordan håper du at disse unike objektene vil bli plassert, brukt og leve videre med sine eiere og deres hjem?
- Mitt fokus er på selve "forløsningen", og jeg tenker veldig sjelden på tingenes fremtid. Det er selvfølgelig helt opp til hver enkelt hva de gjør med eksemplaret sitt, men det er gøy at de faktisk fungerer både som et objekt og et møbel.

Hva blir det neste?
- Jeg har noen pågående prosjekter i atelieret, og i sommer skisserer jeg en utsmykning til et utemiljø på nesten 3000 kvadratmeter. Til høsten venter et morsomt prosjekt sammen med noen herlige kolleger og en japansk mester i foldeskjermer. Det blir både en workshop og en utstilling.

Juri Markkulas kunstverk kan ses i en utstilling i butikken i Nybrogatan. Salget skjer ved registrering av interesse og etter først til mølla-prinsippet.

Lignende artikler

Conrete kol intro alt2

Fra stolkunst i betong til brent furu

Som eksklusiv forhandler presenterer Nordiska Galleriet en modell i begrenset opplag designet av Jonas Bohlin for Källemo. Concrete KOL er en ny utgave av hans stoldebut fra 1981 og utgis i kun 100 eksemplarer.

Från 1957 och in I framtiden

Fra 1957 og inn i fremtiden

Noen eldes med verdighet, andre tar steget enda lenger og foredles med alderen. Som en vellagret vintage vin, eller et unikt designobjekt. Arne Jacobsens Grand Prix er et utmerket eksempel på det siste.

Ett golv på en pall

Et gulv på en pall

Nordiska Galleriet lanserer nå et begrenset opplag av Arteks tidløst populære designikon Stool 60 for å feire en lang og solid relasjon som strekker seg over flere tiår.

Paranormala Parachilna

Den paranormale Parachilna

Å designe en lampe er en ting, å omdanne kilden til lys er en annen. GWEILO tar en annerledes tilnærming til lysets egenskaper.

Til artikkelen

12.10.2021