Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

En oväntad (konst)samlare

11.5.2022

En uventet (kunst)samler

Hjemme hos en av Sveriges største stileksperter finner du en av Sveriges første Be@rbrick-samlinger. Emilia de Poret blander samleobjekter med antikke møbler og lar gjerne mote og interiør inspirere hverandre.

Emilia de Poret er kanskje ikke den første man tenker på når man snakker om Be@rbricks, et nærmest kultlignende samleobjekt i form av en bjørn som mange forbinder med gatekultur. Men Be@rbricks er en hybrid mellom gatekunst og kunst og har funnet samlere blant alt fra musikeren Pharrell Williams til Vogues Grace Coddington og skuespilleren Nicole Kidman.

Editorial Splash 1 - En oväntad (konst)samlare
Editorial Splash 2 - En oväntad (konst)samlare

Blant de første samlerne i Sverige

Vi snakker sammen på telefonen. Emilia de Poret er på vei i taxi fra jobben til leiligheten i Strandvägen i Stockholm. Linjen knitrer under kjøreturen, men som fast stilekspert på TV4, podkastpartner til Ebba Kleberg von Sydow i Säker Stil og moteredaktør i Klarna forstår vi at det er mye som skal gjøres på noen få timer.

I leiligheten hennes fra århundreskiftet står det nå mer enn 40 Be@rbricks i ulike størrelser. Fra den største, som er merket 1000% og måler 700 millimeter, til 400% og 100%. En skala som omfatter seks forskjellige størrelser og er utviklet av det japanske merket Medicom Toy, grunnleggerne av Be@rbricks.

De tar imot oss i hallen og danner installasjoner på veggen og i bokhyllene. Hennes nyeste bjørn, signert av kunstnerikonet Keith Haring, ble innkjøpt på Nordiska Galleriet og står nå i vinduet med Djurgården som bakteppe. Hun var tidlig ute med å samle i Sverige.

– Jeg tør nesten påstå at jeg var blant de første i Sverige. Jeg oppdaget dem (Be@rbricks) i en butikk i Tokyo i 2008 og begynte å undersøke Medicom Toys. Etter det eskalerte det bare.

Editorial Splash 3 - En oväntad (konst)samlare

En rimelig kunstinvestering

Merket ble startet i Tokyo i 1996. Inspirert av populærkultur, animasjon og videospill lager de designobjekter i begrensede opplag. Be@rbricks ble et globalt fenomen med en rekke høyprofilerte samarbeid med kunst- og moteverdenen. Dette har resultert i begrensede opplag av Be@rbricks signert av blant andre Karl Lagerfeld og Chanel, Daft Punk, KAWS og Basquiat. Noen i så små og ettertraktede opplag at de nå selges for millioner på auksjon. Emilia de Poret og mannen hennes bestilte sin første Be@rbrick fra Japan.

Den andre fant hun i en streetwear-butikk i Stockholm. På den tiden var hun midt i musikkarrieren, og da hun dro på turné til Australia, la hun en Be@rbrick adressert til Sex Pistols i sengen deres som avskjedsgave. Etter det kjøpte de Be@rbricks hver gang de fikk tak i en.

– Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte Karl Lagerfelds Coco Chanel. Jeg hadde muligheten, men syntes den var for dyr den gangen. Nå har den minst tidoblet seg i verdi. Det samme gjelder Be@rbrick-samarbeidet med Daft Punk. Det som er spennende, er at det virkelig finnes et annenhåndsmarked for dem. Det er rimelig kunst, hvis man kan kalle det det.

Editorial Splash 4 - En oväntad (konst)samlare

Uttrykk deg selv gjennom interiørdesign

I skjæringspunktet mellom kunst, leketøy og interiørdesign har Be@rbricks funnet sin egen sjanger der de stadig øker som kunstinvestering og har en uvurderlig samlerverdi for de som kjenner til dem.
For Emilia de Poret har de blitt en viktig del av en interiørdesign som blander det antikke med det moderne, og en måte å uttrykke seg på.

– Før vi fikk barn og da vi begynte å samle, hadde vi en annen stil hjemme. Konseptet kan beskrives som et møte mellom 1700-tallet og japansk kitsch. I det miljøet passet Be@rbricks perfekt. Nå har vi et litt mer voksent og modent hjem, men de uventede, litt kitschete elementene er der fortsatt. Min filosofi er at det må være en lekenhet, akkurat som i et antrekk. Du kan ha på deg noe klassisk og velkledd, men du trenger alltid en eller flere detaljer som skiller seg ut - det er slik jeg prøver å tenke når vi jobber med interiørdesign hjemme.

Editorial Splash 5 - En oväntad (konst)samlare
Editorial Splash 6 - En oväntad (konst)samlare

Hun trekker paralleller til hvordan mote og interiør inspireres av hverandre, og hvordan motedesignere lenge har latt seg påvirke av kunst. For Emilia de Poret gjenspeiler hjemmet hennes personlighet og preferanser på samme måte som klesstilen.

– Jeg har en ganske klassisk base, jeg liker ikonene, det som er tidløst og som man ikke går lei av. Vi har for eksempel Saarinen Tulip Table, som jeg elsker, og som alltid vil være der.

Samtidig sier hun at hun liker å være preget av her og nå. På samme måte som hun bytter tilbehør for å variere stilen sin, kan hun kontinuerlig oppdatere hjemmet sitt ved å legge til og fjerne detaljer. Litt som å selge og kjøpe klær fra garderoben for å følge tidsånden og variere det personlige uttrykket etter hva man føler for.

Hjemme ble Be@rbricks bindeleddet mellom 1700-tallsmøbler og moderne design og Emilia de Porets og ektemannens lekne personlighet. Men i dag ser hun også Be@rbricks hjemme hos kunstinteresserte venner og i ellers minimalistiske og stilrene hjem.

Editorial Splash 8 - En oväntad (konst)samlare

Foreløpig er det ingen planer om flere Be@rbricks, men etter å ha gått glipp av Chanels samarbeid med Medicom Toy og det som ble et av deres store samleobjekter, vil hun ikke lenger nøle når det føles riktig.

– Merknad til deg selv: Hvis du elsker noe, bør du gjøre det hvis du kan.

Lignende artikler

Hitta hem hero

Vi lanserer nå varemerket Hem

Det er på tide å omfavne interiørdesign som kultur. Det sier Petrus Palmér, grunnlegger av møbelselskapet Hem. For Nordiska Galleriet snakker han om betydningen av magi, kunst og frie tøyler.

Att sätta ihop det som hör samman

Sette sammen det som hører sammen

Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.

Sängkläder som mode

Sengetøy som mote

Med kunst og mote i DNAet, skaper Magniberg bedwear – produkter med fashion edge for sengen. Den kreative duoen, som også er ektefeller, integrerer blomster, kunst, mote og interiør i det estetiske konseptet som utgjør Magniberg-universet. Ikke så rart, da de har bakgrunn fra high fashion og blomsterverden. Til Nordiska Galleriet forteller Bengt Thornefors og Nina Norgren om sitt univers, og hvordan interiør ble den nye moten.

Den autentiska campingen

Den autentiske campingplassen

Stadig flere velger å tilbringe fritiden utendørs, og med riktig utstyr er avstanden mellom hjemmet og naturen ikke så lang som man skulle tro. Vi har snakket med grunnleggeren av plattformen Hiking Patrol og merkevaren Snow Peak om hvordan du kan bo midt i naturen uten å gå på kompromiss med komfort eller design.