Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

Den autentiska campingen

3.8.2022

Den autentiske campingplassen

Stadig flere velger å tilbringe fritiden utendørs, og med riktig utstyr er avstanden mellom hjemmet og naturen ikke så lang som man skulle tro. Vi har snakket med grunnleggeren av plattformen Hiking Patrol og merkevaren Snow Peak om hvordan du kan bo midt i naturen uten å gå på kompromiss med komfort eller design.

Editorial Splash 1 - Den autentiska campingen
Editorial Splash 2 - Den autentiska campingen

I løpet av de siste årene har camping gått fra å være et lavbudsjettalternativ til å bli en trend. For mange er friluftsliv nå ikke lenger et alternativ for en billigere ferie, men et uttrykk der kvaliteten på campingplassen og detaljene blir en viktig del av opplevelsen. Og hvorfor gå på akkord med stil og kvalitet for å være ute i naturen?

Det handler ikke om glamping, men om en genuin måte å komme så nær naturen som mulig uten å gå på kompromiss med komforten. Der din egen stil og kvalitetssans kan følge med takket være veldesignet og funksjonelt utstyr, men der du også kan ta med deg autentiske og profesjonelle friluftsprodukter inn i hverdagen.

- Jeg tror folk er på jakt etter unike og spesielle opplevelser når de har reist nok på den tradisjonelle måten. De har oppdaget at de kan tilbringe tid utendørs på en komfortabel måte med riktig utstyr og verktøy. De innser at dette gir dem en rikere opplevelse på et helt annet nivå enn å bo på luksushotell, sier Kei Sato, internasjonal salgssjef i Snow Peak.

Editorial Splash 3 - Den autentiska campingen

Snow Peak tilbyr nettopp det. Produkter der tradisjonelt japansk håndverk møter funksjon. Noe for designbevisste og fremtidsrettede eventyrere som setter pris på autentisiteten ved å leve i naturen, men som samtidig vil ha de samme bekvemmelighetene som hjemme.

Selskapet ble grunnlagt i 1958 av fjellklatreren Yukio Yamai. Det første produktet var en isøks for fjellklatring. I dag har Snow Peak også en vellykket motelinje, og designer både mote og utstyr for en voksende kundekrets av friluftsentusiaster.

Og kanskje verdsetter vi naturen og friluftslivet høyere enn noen gang før. Vi vil ha opplevelser og produkter som gir mening og knytter oss til historien. Koppen vi drikker av skal holde oss varme, men det er også viktig hvordan den føles i hånden og hva den formidler av stil.

Editorial Splash 4 - Den autentiska campingen
Editorial Splash 5 - Den autentiska campingen

Snow Peaks populære Tabiki-peis er ett eksempel. Den er designet for å beskytte bakken mot grillbålet, er perfekt til grilling og blir med sin trekantede form leirens varmende midtpunkt. Den minimalistiske Titanium Single Cup som kan plasseres rett over bålet, er et annet eksempel. I stedet tilbyr merkevaren Yeti funksjonelle premiumkjølebokser som holder mat og drikke friskt under båtturen eller utflukten. Produkter og utstyr som er laget for å levere, enten du befinner deg i en skogsglede eller bestiger Mount Everest. Eller når du nyter en kopp kaffe hjemme.

Wai Tsui, grunnleggeren av plattformen Hiking Patrol, som inspirerer sine Instagram-følgere med en kombinasjon av friluftsliv og design, har Snow Peaks kopper på kjøkkenet. - Det er etterspørsel etter japanske kvalitetsprodukter: En kopp du drikker kaffe av om morgenen, kan fortsatt brukes på campingturen og omvendt. Ingenting trenger å være definert til et bestemt formål. Jeg og mange jeg kjenner, kjøper produkter til hjemmet som vi også ønsker å kunne ta med oss til fremtidige hjem. Møbler og detaljer som har en identitet.

Editorial Splash 6 - Den autentiska campingen
Editorial Splash 7 - Den autentiska campingen

Wai Tsui startet Turpatruljen da han var i pappapermisjon under pandemien. Lange gåturer og fotturer i naturen rundt Oslo fikk ham til å sette pris på naturen på en annen måte, delvis fordi han hadde tilbrakt mye tid isolert hjemme, og delvis fordi det var en måte å fortsatt være sosial på. På Hiking Patrols Instagram-konto, som har over 140 000 følgere, finner du mote, design, arkitektur og joggesko i grenselandet mellom moteriktig livsstil og friluftsliv. Hiking Patrol samarbeider også med en rekke globale merkevarer gjennom meningsfulle kampanjer og fotoshoots.

Folk vil ha samme kvalitet i hverdagen som på fjelltur.

Wai Tsui menar att trenden att vistas och verka utomhus egentligen inte är ny utan att den började redan innan pandemin. Varumärken använder utomhusliv i sin marknadsföring och att vistas utomhus har blivit en aktivitet jämte meditation, yoga och att äta sunt, för att motverka fysisk och mental ohälsa.

– Når noen sier "utendørs", tenker vi umiddelbart på aktiviteter som fotturer. Men i dag er "outdoor" også å gå i skogen og gå turer - det er rett og slett å være utendørs, sier han. Tidligere var skijakker bare til skiturer, og turbukser bare til fotturer, mens Wai Tsui, i likhet med mange andre, nå bruker funksjonelle klær i hverdagen.

– Folk vil ha samme kvalitet i hverdagen som på fjellturer, sier Tsui.

Editorial Splash 8 - Den autentiska campingen

Kei Sato fra Snow Peak er enig: "Friluftsutstyr og friluftsmote pleide å være typisk friluftsorientert og ikke motebevisst i det hele tatt, inntil nylig. Klærne passet ikke riktig, fargene var utdaterte, og man ville rett og slett ikke bruke dem i byen. Jeg synes ærlig talt at Snow Peak er et av de få merkene som har introdusert både funksjonelle og moteriktige produkter innen både utstyr og klær.

At et japansk merke skulle ta det steget, var ikke langt unna. I Japan har nærhet til naturen alltid vært sentralt. Camping er en populær hobby, og folk liker å leve naturlig i kontrast til den høyteknologiske kulturen som omgir dem.

Og hvem vil vel ikke ha det beste fra begge verdener? Uansett hvor du velger å drikke morgenkaffen, blir smaken og duften av nykvernede kaffebønner enda bedre når en profesjonell og sammenleggbar kaffekvern gjør det mulig med frisk fjelluft og fuglesang som bakteppe.

Eksperttips: Dette bør du tenke på når du kjøper friluftsutstyr

Wai Tsui, Hiking Patrol: Det beste er å kjøpe noe som holder over tid. Jeg anbefaler også å kjøpe multifunksjonelle produkter som kan brukes til flere formål.

Kei Sato, Snow Peak: Sørg for at produktene du kjøper, er miljøvennlige og produsert av selskaper som er opptatt av bærekraft. Det vil du sette pris på når du befinner deg midt i naturen.

Lignende artikler

Hitta hem hero

Vi lanserer nå varemerket Hem

Det er på tide å omfavne interiørdesign som kultur. Det sier Petrus Palmér, grunnlegger av møbelselskapet Hem. For Nordiska Galleriet snakker han om betydningen av magi, kunst og frie tøyler.

Att sätta ihop det som hör samman

Sette sammen det som hører sammen

Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.

Sängkläder som mode

Sengetøy som mote

Med kunst og mote i DNAet, skaper Magniberg bedwear – produkter med fashion edge for sengen. Den kreative duoen, som også er ektefeller, integrerer blomster, kunst, mote og interiør i det estetiske konseptet som utgjør Magniberg-universet. Ikke så rart, da de har bakgrunn fra high fashion og blomsterverden. Til Nordiska Galleriet forteller Bengt Thornefors og Nina Norgren om sitt univers, og hvordan interiør ble den nye moten.

Den autentiska campingen

Den autentiske campingplassen

Stadig flere velger å tilbringe fritiden utendørs, og med riktig utstyr er avstanden mellom hjemmet og naturen ikke så lang som man skulle tro. Vi har snakket med grunnleggeren av plattformen Hiking Patrol og merkevaren Snow Peak om hvordan du kan bo midt i naturen uten å gå på kompromiss med komfort eller design.