
Det handler ikke om glamping, men om en genuin måte å komme så nær naturen som mulig, uten at det går på bekostning av bekvemmeligheten. Der din egen stil og kvalitetssans kan følge med takket være godt designet og funksjonelt utstyr, men hvor du også kan bringe autentiske og profesjonelle friluftslivsprodukter inn i hverdagen.
– Jeg tror folk er ute etter unike og spesielle opplevelser når de har reist nok på tradisjonelt vis. De har oppdaget at de kan tilbringe tid utendørs på en behagelig måte med riktig utstyr og verktøy. De innser at de på denne måten får en rikere opplevelse på et helt annet nivå enn om de bor på et luksushotell, sier Kei Sato, Head of International Sales hos varemerket Snow Peak.
Selskapet ble grunnlagt av fjellklatrer Yukio Yamai i 1958. Det første produktet var en isøks beregnet til fjellklatring. I dag har Snow Peak også en suksessrik serie hvor de designer både mote og utstyr til et voksende klientell av friluftslivsentusiaster.
Og kanskje verdsetter vi natur og friluftsliv høyere nå enn før. Vi vil ha opplevelser og produkter som gir mening og som knytter oss til historien. Koppen vi drikker av skal holde varmen, men samtidig er det viktig hvordan den føles i hånden og hva den formidler stilmessig.
Hos varemerket Yeti finner du i stedet funksjonelle kjølebokser i høyeste kvalitet som holder mat og drikke kjølig under båtturen og ekskursjonen. Produkter og utstyr, laget for å levere enten du er på skogtur, eller på vei opp Mount Everest. Eller om du bare nyter en kopp kaffe hjemme.
Wai Tsui, grunnleggeren av plattformen Hiking Patrol, som inspirerer Instagram- følgerne sine med en kombinasjon av friluftsliv og design, har Snow Peaks kopper på kjøkkenet sitt.
– Det er etterspørsel etter japanske kvalitetsprodukter. Du kan bruke koppen du drikker kaffe fra om morgenen ute og omvendt. Ingenting trenger å defineres til et bestemt formål. Mange jeg kjenner, inkludert meg selv, kjøper produkter til hjemmet som vi ønsker å ha med oss inn i fremtidige hjem. Møbler og detaljer som har en identitet.


På Hiking Patrols Instagram-konto, med over 140 000 følgere, møtes man av mote, design, arkitektur og joggesko som balanserer på grensen mellom motebevisst livsstil og friluftsliv. Hiking Patrol samarbeider også med ulike globale merkevarer gjennom meningsfulle kampanjer og fotografering.
Wai Tsui mener trenden med å oppholde seg og jobbe utendørs egentlig ikke er ny, men at den startet allerede før pandemien. Merkevarer bruker friluftsliv i markedsføringen sin, og det å være ute har blitt en aktivitet i likhet med meditasjon, yoga og å spise sunt for å motvirke fysisk og psykisk sykdom.
– Når noen sier «outdoor», tenker vi umiddelbart på aktiviteter som fotturer. Men i dag handler «outdoor» også om turer i skog og mark – det handler i bunn og grunn om å holde seg utendørs, sier han. Før var skijakker kun for å gå på ski, turbukser kun for tur, men Wai Tsui anvender, som mange andre i dag, funksjonelle klær til hverdags.
– Folk vil ha samme kvalitet i hverdagen som når man går på fjellet, sier Tsui.
– Inntil nylig var friluftslivsutstyr og utendørsmote typisk friluftslivsorientert og ikke motebevisst i det hele tatt. Det føltes feil. Fargene var utdaterte, og man ville rett og slett ikke ha dem på seg i byen. Jeg tror ærlig talt Snow Peak er et av få varemerker som har introdusert både funksjonelle og moteriktige produkter innen både utstyr og klær.
At et japansk merke skulle ta det steget var ikke utenkelig. I Japan har nærheten til naturen alltid stått sentralt. Camping er en populær hobby, og folk liker å leve naturlig i motsetning til den høyteknologiske kulturen som omgir dem.
Og hvem vil ikke ha det beste fra to verdener? Uansett hvor du velger å drikke morgenkaffen, forsterkes smaken og aromaen av nykvernede kaffebønner når en profesjonell og sammenleggbar kaffekvern gjør det mulig på bakgrunn av frisk fjelluft og lyden av fuglekvitter.
Wai Tsui, Hiking Patrol: Det beste er å kjøpe noe som varer over tid. Jeg anbefaler også at du kjøper multifunksjonelle produkter som kan brukes til flere formål.
Kei Sato, Snow peak: Sørg for at produktene du kjøper er miljøvennlige og produsert av selskaper som jobber med bærekraft. Du vil sette pris på det når du selv er midt i naturen.