Patrizia Moroso
Magasin

Å kombinere det som hører sammen

Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.

– Da jeg vokste opp trodde jeg at jeg hadde en fremtid i kunstfeltet, kanskje som kurator. Etter hvert har jeg i stedet forsøkt å bringe avantgardeånden og kraften i design som kunnskapsverktøy til selskapet, sier Moroso.

Vi intervjuer den kunstneriske lederen innen Stockholm Furniture Fair, hvor hun har returnert etter tretten års fravær. I år var hun også medskaper til messens gjesteutstilling «Design by Nature» av Front. Men mer om dette senere, først skal vi fortelle historien om hvordan Moroso ble et av Italias fremste luksusmerker innen stoppede møbler.

Moroso ble startet av håndverkeren Agostino og hans kone Diana Moroso i 1952. I begynnelsen bestod virksomheten av småskalaproduksjon av enkle tremøbler. 70 år senere er selskapet et globalt og innovativt designmerke med stor internasjonal suksess og utallige priser bak seg. Moroso produserer sofaer og møbler i premiumsegmentet, og har samarbeidet med kjente designere som Ron Arad, Carlo Colombo, Marc Newson, Toshiyuki Kita og Patricia Urquiola.

Suksesshistorien har spesielt én person å takke for det, og den personen er Patrizia.

I en alder av 26 år ble hun kalt hjem fra kunststudiene for å jobbe for foreldrenes firma, som sto overfor et valg. Europa var rammet av en oljekrise som hadde omfattende konsekvenser for økonomien. Interiørbransjen led, og varemerket Moroso måtte tenke nytt for å komme videre. Patrizia ledet transformasjonen ved å bygge selskapets nye DNA, skape en klarere ramme, og fremfor alt se over sortimentsplanleggingen for å utvikle en mer interessant designkatalog.

– Det er ikke vanskelig å se likheter mellom energikrisen i 1979 og dagens situasjon, men er det virkelig sant at kriser avler innovasjon?

– Vår samtid setter oss på prøve med vanskelige utfordringer; parallelt med at klimaendringene daglig påminner oss om vårt ansvar overfor fremtidige generasjoner, er vi i krig. Krig er et tåpelig, menneskeskapt fenomen. Sivilisasjonen oppstår gjennom vår evne til å være sammen med andre, til å akseptere mangfold og å dyrke inkludering. Fra dette synspunktet er kreativitet en utmerket motgift mot raseri.

Patrizia var bare 26 år gammel på endringsarbeidets tidspunkt, men det viste seg at hun hadde en særskilt evne til å kurere et sortiment. I 1986 kunne den nye Moroso presenteres for publikum.

I dag har Moroso en imponerende designkatalog, som hviler på håndverkstradisjoner:

– Hver håndverker hos Moroso en utmerket. Hver dag lager de produkter som viser selskapets kompetanse. Vi har ikke tilnærmingen som mange andre bedrifter har, hvor arbeidsoppgavene deles opp. Alle jobber med samme produkt, fra start til slutt, og de er alle stolte av prosessen. Samtidig har vi stor åpenhet rundt endringer, både når det gjelder produksjon og teknologi.

Ifølge Moroso, forener de håndverk med industriell produksjon, innrammet av samtidens estetiske visjon:

– Det innebærer at vi, i kombinasjon med en konstant utveksling av ideer, aldri glemmer hvordan man gjør ting for hånd.

– Du er kjent for din vellykkede talentspeiding. For eksempel plukket du opp Patrizia Urquiola tidlig, og pleiet hennes kreativitet. Hvordan finner du morgendagens interiørstjerner?

– Jeg ser talent i menneskers øyne og hender. Jeg er konstant omgitt av dyktige designere, men det betyr ikke alltid at de passer for Moroso. Samhold er nøkkelen. Jeg er interessert i designere som har et uvanlig, ofte uortodoks, syn på verden. Designere som har lidenskap og mot til å skape noe uforutsigbart.

– Men hva er hemmeligheten bak å levere kreative løsninger på funksjonelle problemer?

– Hemmeligheten bak å dyrke og stimulere kreativitet er enkel: lytt til hva andre mennesker, spesielt de unge, har å si. Uten fordommer og begrensninger.

– Hva gjør et design spesielt bra?

– En bieffekt av globalisering er standardisering. Markedets komplekse dynamikk og vår tvangsmessige bruk av sosiale medier, driver alle til å følge én stil og én tenkemåte. Jeg er ikke interessert i å tilpasse meg mainstreamtenkningen. Jeg behøver å utforske forskjellige stier og landskap. Mangfold er nøkkelen til vår overlevelse, spesielt i disse dager. Det fine med mennesker, så vel som med gjenstander, er at vi er forskjellige og likevel like. For meg er design et viktig instrument for å kunne se og samtidig veilede endring. Gjennom dette designer vi fremtiden og derfor ber jeg designere om en «visjon» av verden, ikke bare hvilke funksjoner eller egenskaper et objekt skal ha.

– Hvilket møbel definerer ditt hjem?

– Lenestolen Fjord i vakkert afrikansk tekstil.

– Hvilke nyheter kan vi forvente oss fra Moroso fremover?

– Vi har bestemt oss for å utvide vår research til å omfatte flere av de ulike områdene i det moderne livet, og vil derfor legge til tilbehør, oppbevaring og lage flere bord. 2023 blir et overgangsår for oss. Vi jobber med en rekke prosjekter og utvikler hvordan vi presenterer oss, sier Moroso.

– For noen måneder siden innviet vi vår nye flaggskipbutikk i New York, hvor vi i begynnelsen av mars presenterer resultatet av samarbeidet med den italienske kunstneren Paola Pivi, i samarbeid med det kjente kunstgalleriet Perrotin. Det er bare et eksempel på hvordan vi skal konkretisere møtet mellom kunst og design.

I butikken på Manhattan kan du se det nye prosjektet med Front. Moroso har samarbeidet med designstudioet siden 2004, da Patrizia oppdaget arbeidet deres på avdelingen for ungt design, på møbelmessen i Milano.

– Det var mange ting som gjorde inntrykk på meg: selvfølgelig at de var fire unge jenter, men også at de hadde en evne til å forstå design som et veiskille mellom ulike perspektiver. Siden den gang har vi utviklet flere prosjekter sammen, alltid preget av en radikal tilnærming til form og betydning, hvor illusjonen – noen ganger uttalt og noen ganger på en mer diskret og ironisk måte – er den røde tråden, samt skjæringspunktet mellom det abstrakte og det konkrete for det konseptuelle og det fysiske produktet som er et resultat av industriell produksjon, forklarer hun.

Denne dype interessen for designere og hennes nesten intuitive forståelse av hvor de skal med et prosjekt er typisk for Morosos måte å jobbe på, og en nøkkel til hennes vellykkede arbeid både med å nyskape møbelindustrien, og arbeide innenfor håndverkstradisjonen.

– Hva er historien bak Fronts Design by Nature-konsept og sittemøbelet Pebble Rubble?

– Da Sofia og Anna presenterte prosjektet for meg, syntes jeg det var fantastisk, både nyskapende og overraskende. Historien bak deres research og visjonen som i flere år har ledet deres er ekstraordinær og samtidig selvinnlysende: naturen – ikke bare som en inspirasjonskilde – men som en kreativ kraft i seg selv, som en måte å modellere nye designprinsipper, forklarer Moroso.

– I prosjektet har de isolert aspekter ved naturen, fulgt spor og studert eksisterende form med arketypiske kjennetegn og flyttet disse inn i en urban, industriell og teknologisk dimensjon. En fascinerende konseptualitet som imponerer meg, og som samtidig vekker en kritisk refleksjon rundt miljøpåvirkningen våre samtidsprodukter skaper, fortsetter hun.

– I et rommiljø utøver Pebble Rubble en nærmest magnetisk tiltrekning som normalt bare kan være forårsaket av et naturfenomen. Det faktum at Pebble Rubble etterligner steiner bidrar til følelsen av desorientering, en kontrast som – spesielt hvis tenkt i en dypt urban kontekst – snakker til oss på et dypt primalt nivå, avsluttet hun.

Fjord Armchair Relax Fjord Armchair Relax
Flere varianter
Patricia Urquiola for Moroso
47 655 kr
Ruff Small Swivel Armchair Ruff Small Swivel Armchair
Flere varianter
Patricia Urquiola for Moroso
Fra 30 070 kr
Pebble Rubble Combination EA3 och EB1 Pebble Rubble Combination EA3 och EB1
Pris på forespørsel
Phoenix Table Metal Base Phoenix Table Metal Base
Patricia Urquiola for Moroso
22 670 kr
Pebble Rubble ED1 Pebble Rubble ED1
Front for Moroso
Pris på forespørsel
Tropicalia Armchair Varnished Tropicalia Armchair Varnished
Flere varianter
Patricia Urquiola for Moroso
17 430 kr
Anomaly Pouf Anomaly Pouf
Flere varianter
Front for Moroso
46 230 kr
Logg inn

Logg inn på din side for å se bestillinger og kontoopplysninger.

eller
NY KUNDE?FÅ 10% RABATT PÅ DITT FØRSTE KJØP.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på ditt første kjøp*, inspirasjon og eksklusive tilbud . Når du er klar med å handle oppgir du koden i kassen.

TAKK FOR DIN PÅMELDING
E-POST ER ALLEREDE REGISTRERT
*Rabatten gjelder for deg som er ny kunde ved ditt første kjøp på nordiskagalleriet.no. Koden kan ikke kombineres med andre tilbud, rabatter eller salg. Koden gjelder ikke i våre butikker i Stockholm og Gøteborg, og dekker ikke produktgruppene kjøkken, garderober og Limited Editions.
Ønskeliste (0)