Første gang Nani Marquina så olivenoljebeholderen faren hadde designet, var hun ti år gammel, men den bestemte retningen for resten av livet hennes. Den var på mange måter en allsidig hverdagslig gjenstand, men som hele familien beundret. Det som gjorde størst inntrykk, var at faren hennes hadde vunnet en pris for designet.
– Ønsket om å forbedre allerede eksisterende objekter etset seg fast i hodet mitt. Det var nok den dagen jeg begynte å forstå hva design faktisk dreide seg om, sier Nani Marquina.
Hennes far, Rafael Marquina, var en pioner innen designbransjen, og fikk i 1961 den første FAD Awards-utmerkelsen for sin Marquina Oil, en stilren olivenoljebeholder som ikke lekker. Han var en av grunnleggerne av den første spanske designorganisasjonen, og jobbet med å forbedre hverdagslige og industrielle gjenstanders funksjon gjennom kreativitet og design.
I 1987 fulgte Nani Marquina i farens fotspor da hun grunnla selskapet sitt i Barcelona. I dag har over 100 000 hjem rundt om i verden et teppe fra hennes varemerke, Nanimarquina. Måten hun har utviklet designmulighetene for tepper, deres utseende og materiale har blitt verdsatt i både Spania og internasjonalt, og i dag regnes hun som en pioner innen design.
Takket være Nanimarquina føres hennes fars designarv videre til neste generasjon. I 2001 ble datteren, Maria Piera Marquina, en del av selskapet. I dag fungerer hun som daglig leder, mens Nani Marquinas søster, Carlota Marquina, er selskapets kunstneriske leder.
Tepper laget av håndverk og tradisjon
Gjennom sitt eget design og en rekke samarbeid med anerkjente designere som Tord Boontje, Javier Mariscal og Ilse Crawford er Nanimarquina kjent for sitt moderne og innovative design, som gir rom for farger og kreative mønstre. Men hvor materialene også skiller seg ut når det gjelder bærekraftighet, komfort og 3D-designede løsninger.
En av de mest bemerkede teppene er bestselgeren Losanges, designet av brødrene Ronan & Erwan Bouroullec.
– Da vi kontaktet Bouroullec ville de at designet deres skulle videreføre eldre teppetradisjoner. Jeg kom på idéen om å kontakte noen afghanske kunstnere som jeg traff i Peshawar i Nord-Pakistan mellom 1998 og 1999, og som lagde fantastiske kelimer med tradisjonelle teknikker og tråder, forteller Nani Marquina.
Den teknisk kompliserte Losanges (rombe på fransk) kom til å bestå av tretten forskjellige farger i et geometrisk mønster av romber den det afghanske ullen spinnes for hånd for å produsere de spesifikke fargetonene. Fordi teppene produseres mekanisk, er hvert teppe unikt i sitt slag.
Gjennom sitt eget design og en rekke samarbeid med anerkjente designere som Tord Boontje, Javier Mariscal og Ilse Crawford er Nanimarquina kjent for sitt moderne og innovative design, som gir rom for farger og kreative mønstre. Men hvor materialene også skiller seg ut når det gjelder bærekraftighet, komfort og 3D-designede løsninger.
En av de mest bemerkede teppene er bestselgeren Losanges, designet av brødrene Ronan & Erwan Bouroullec.
– Da vi kontaktet Bouroullec ville de at designet deres skulle videreføre eldre teppetradisjoner. Jeg kom på idéen om å kontakte noen afghanske kunstnere som jeg traff i Peshawar i Nord-Pakistan mellom 1998 og 1999, og som lagde fantastiske kelimer med tradisjonelle teknikker og tråder, forteller Nani Marquina.
Den teknisk kompliserte Losanges (rombe på fransk) kom til å bestå av tretten forskjellige farger i et geometrisk mønster av romber den det afghanske ullen spinnes for hånd for å produsere de spesifikke fargetonene. Fordi teppene produseres mekanisk, er hvert teppe unikt i sitt slag.
Med respekt for eldre håndverkstradisjoner veves teppene i India, Pakistan og Nepal med eldgamle teknikker. Men det har ikke alltid vært slik. Nani Marquina forteller om en før og etter sin første tur til India i 1993, hvor hun dro for å finne nye produksjonsmetoder.
– Jeg hadde ingen anelse om hvordan reisen ville endre yrkeslivet vårt, livet mitt som designer og alt relatert til varemerket og selskapet. India fikk meg til å knytte meg til noe som jeg ikke visste om teppetradisjoner og håndverk. Det endret måten vi produserer på, har økt kvaliteten, og fikk meg til å forstå at tepper bærer et kulturelt budskap. Begrensningene ved å produsere for hånd tvang meg dessuten til å være enda mer innovativ og kreativ, sier hun.
Både et møbel og et kunstverk
Med hvert teppedesign forsøker Nanimarquina å vekke følelser hos mottageren. Verktøyene er farger, fibre og teksturer som i riktig kombinasjon skaper tepper som kunden forelsker seg i og ønsker å ta med hjem. Hvert teppe samler også to sjangere innen interiørdesign som Nani Marquina tar hensyn til i designet.
– Et teppe fungerer både som et møbel og et kunstverk. Det tilfører bekvemmeligheten av å ha noe under føttene, samt inspirasjon på samme måte som et maleri. Tepper definerer et rom, og setter fokus på et sted i rommet hvor vi skal omgås eller plassere et møbel, sier hun.
Med hvert teppedesign forsøker Nanimarquina å vekke følelser hos mottageren. Verktøyene er farger, fibre og teksturer som i riktig kombinasjon skaper tepper som kunden forelsker seg i og ønsker å ta med hjem. Hvert teppe samler også to sjangere innen interiørdesign som Nani Marquina tar hensyn til i designet.
– Et teppe fungerer både som et møbel og et kunstverk. Det tilfører bekvemmeligheten av å ha noe under føttene, samt inspirasjon på samme måte som et maleri. Tepper definerer et rom, og setter fokus på et sted i rommet hvor vi skal omgås eller plassere et møbel, sier hun.
Om rommet er innen- eller utendørs spiller ingen rolle. Nani Marquina sier den eneste forskjellen på deres innen- og utendørstepper er materialet. Til utendørsbruk vever de teppene i 100% gjenvunnet PET som tåler vann.
– Å ha et liv utendørs, eller å gjøre ting som å sitte rundt et bord, lese eller spise ute i naturen er luksus for meg. Derfor er det viktig å ha den samme komforten innendørs som utendørs. Våre utetepper er slitesterke, og kan gjøre livet akkurat like hyggelig på steder som terrasser eller utendørs arbeidsplasser, sier Nani Marquina og fortsetter:
– Vi tar pauser eller holder møter der, hvorfor ikke ha et teppe under føttene.