Spørsmål og svar
Her har vi samlet de vanligste spørsmålene og svarene på dem. Hvis du ikke finner svaret på spørsmålet ditt her, er du selvfølgelig velkommen til å kontakte oss på telefon eller e-post.
Retur og Reklamasjon
-
Vennligst kontakt vårt Service Team hvis du vil benytte deg av angreretten så sender vi en returseddel til deg.
Varan skal returneres i uforandrest stand og i uskadet originalemballasje i helt ny stand.
For små forsendelser som for eksempel interiørdetaljer og mindre bord- og vegglamper der pakken veier under 10 kg og/eller er under 150 cm lang på en av sidene, belaster vi et gebyr på 195 kr for returen som automatisk trekkes fra refusjonen.
Retur av mellomstore pakker som for eksempel en spisestol, gulv- eller taklampe der pakken veier over 10 kg eller er over 150 cm lang på en av sidene kan returneres gjennom Posten/Bring hjemlevering eller ombud, avhengig av sted. Vi belaster et gebyr på 595 kr som automatisk trekkes fra refusjonen din.
-
I henhold til loven (2005: 59) om distanseavtaler og avtaler utenfor forretningslokaler har du som forbruker rett til å kansellere kjøpet ditt innen 14 dager etter at du har mottatt varene, men hos oss har du rett til å kansellere innen 1000 dager fra leveringstidspunktet når du handler lagervarer på www.nordiskagalleriet.no. Angreretten er gitt at varen din ikke er spesialbestilt spesielt for nettopp deg, eller at du har brukt/montert produktet.
Unntaket fra angreretten er spesialbestilte produkter som vi ikke lagerfører og som er produsert ut i fra dine spesifikke ønsker. Les mer om unntak fra angreretten i kjøpsbetingelsene våre.
-
Alle varene vi selger dekkes av en garanti som utstedes fra produsenten. Garantiperioden varierer mellom forskjellige produkter og merker, men er alltid minimum 3 år.
Kontakt vårt Service Team hvis du har spørsmål som gjelder garantien på en spesifikk vare.
-
Du som kunde er ansvarlig for at det er en mottaker som kan godkjenne leveransen til avtalt leveringstid. Hvis du ikke er på stedet for å motta leveransen, vil det medføre kostnader for oss, som vi forbeholder oss retten til å belaste deg for. For eksempel, hvis du som kunde ikke hentet varen din fra leveringsstedet til tross for påminnelser, ikke var tilgjengelig for å motta leveransen eller kunne nås på det angitte telefonnummeret, oppga feil informasjon med navn, adresse eller kontaktinformasjon, eller hvis du nektet å motta leveransen.
Pakken din ligger normalt på postkontoret i 14 dager før den sendes tilbake til vårt lager. Hvis en uinnløst pakke returneres til oss, vil du bli belastet et gebyr på 195 kr for mindre varer og 595 kr for større varer som vil bli trukket direkte fra det refunderte beløpet. Hvis varen din ikke er dekket av angreretten og ikke er godkjent for retur av oss, vil vi kontakte deg for et nytt leveringsforsøk på varen din.
-
Hvis du har mottatt en vare som viser seg å være defekt eller feilaktig, kan du kontakte vårt Claims Team på help@nordiskagalleriet.no så tar vi kontakt med deg.
Vennligst merk at naturmaterialer (som f.eks. stein, tre, skinn, metall) har naturlige variasjoner i utseendet. Dette regnes ikke som en defekt og utgjør i seg selv ikke en gyldig grunn for reklamasjon. Les mer her.
-
Kontakt vårt Service Team via e-post eller telefon, så vil en Claims Agent hjelpe deg.
-
Refusjon skjer senes innen 14 dager etter at vi har mottatt og godkjent returen. Når du har mottatt en bekreftelse på at returen din har blitt behandlet så vil du bli refundert. Det gjøres alltid til samme betalingstjeneste som ble brukt på kjøpstidspunktet.
Produkter og Priser
-
Ja, vi er autoriserte forhandlere av alle merker vi selger. Mer om hva det innebærer kan du lese her.
-
Vi matcher prisen med alle autoriserte forhandlere i Skandinavia. Opplegget er enkelt – 100 % prisgaranti betyr at hvis du finner en vare til lavere pris hos en annen forhandler matcher vi ikke bare det, men gir deg også en bedre pris. Alt for at du skal kunne føle deg trygg på at du alltid får en konkurransedyktig pris når du handler hos oss.
En forutsetning er at varen må være ekte, ny, ikke være en del av en midlertidig kampanje og at det er et gyldig grunnlag. Vi må kunne verifisere at varen har nøyaktig samme utførelse, materiale, størrelse osv. Husk at prisen inkluderer tilsvarende fraktalternativ.
Hvis du ønsker å kjøpe et produkt hos oss som du har funnet billigere andre steder, fyller du enkelt inn skjemaet vårt som du finner under kjøpsknappen på produktets side. Du vil da bli kontaktet av vårt Service Team.
-
Vi vil gjøre vårt beste for å kunne imøtekomme dine ønsker. Vennligst sendt:
Kvittering
Merke
Produktnavn
Modellbetegnelse (gjerne bilde av produktet)
Omtrentlig kjøpsdato og kjøpsstedSend informasjonen på e-post til help@nordiskagalleriet.no och skriv «reservdelar» i tittellinjen.
-
Vi har oftei mange møbler i flere utførelser enn de vi viser på hjemmesiden. Men for å gjøre valget ditt enklere, har vi håndplukket et utvalg av våre designfavoritter. Hvis du savner noe, vil vi hjelpe deg med å finne det du leter etter. Kontakt vårt Service Team, og vi vil hjelpe deg.
-
Original betyr at varen produseres i merkets lisensierte fabrikk ut i fra designerens visjon og skisser. Hver eneste detalj blir nøye vurdert og gir noe til helheten. Materialene som brukes er av førsteklasses kvalitet og er valgt for sine spesielle egenskaper og uttrykk. Det solide håndverket som ligger bak hvert eksemplar gjør at møbelet ditt vil holde i mange år.
Dessverre sirkulerer det mange mer eller mindre vellykkede kopier på markedet og det kan være vanskelig å skille mellom hva som er ekte og ikke. Noen kopier selges til og med til samme pris som originalen og er veldig dyktig laget, noe som til og med kan lure et trent øye. Det kan være skrue som skiller seg, en ramme som er bøyd litt annerledes eller at det mangler et stempel. Som regel er en kopiert vare billigere og har dårligere kvalitet. En god retningslinje å følge er at hvis noe virker for godt til å være sant så er det ofte det!
Et designmøbel kommer ofte med et serienummer. Noen ganger er dette stemplet i rammen sammen med merkets logo og/eller designerens signatur og noen ganger finnes det i dokumentasjonen som følger med. Det varierer mellom de forskjellige merkene og vi anbefaler derfor at du som kjøper kontakter merket direkte og forsikrer deg om at en butikk er en autorisert forhandler før du handler. Vi er en autorisert forhandler for alle våre merker.
-
En lagervare er en vare som er på sentrallageret vårt i Jordbro, Stockholm. En lagervare sendes så raskt som mulig.
Frakt og Levering
-
For at du skal få ordren din så raskt som mulig behandler vi bestillingen din kort tid etter at den har blitt registrert. Lagervarer sendes innen 3–10 virkedager.
Når ordren din forlater lageret vårt mottar du en e-post med leveringsbeskjed sendt til e-postasdressen din. Deretter blir du varslet av Bring via e-post eller SMS .
-
Lagervarer
Vi kommuniserer omtrentlige leveringstider, noe som betyr at leveringen kan komme raskere, men også ta lengre tid enn beregnet. Lagervarer sendes direkte fra vårt lager, vanligvis innen få dager. Dersom bestillingen inneholder flere varer, er det varen med lengst leveringstid som avgjør bestillingens leveringstid.Bestillingsvarer
Varer som defineres som «bestillingsvare» i sortimentet vårt innebærer at de produseres for deg ut i fra dine ønsker og spesifikasjoner. Leveringstiden for bestillingsvarer er veiledende og disse varene er unntatt fra returretten i henhold til distansavtaleloven. Leveringstiden kan variere mellom forskjellige merker, sesonger og leveringsmetoder. Spesielt sommer og jul kan komme til å påvirke produksjonen da noen fabrikker holder stengt i perioder. Vi reserverer oss mot eventuelle forsinkelser i produksjonen fra leverandører som vi ikke kan råde over, men vi kommer alltid til å gjøre alt vi kan for at du som kunde skal få varene dine innen tidsperioden vi har angitt ved kjøpstidspunktet.Vi informerer om omtrentlige leveringstider, det innebærer at leveransen kan komme raskere men også ta lengre tid enn man håper. Når odren din er registrert og bekreftet av leverandøren, blir du kontaktet av ordreavdelingen vår med en mer spesifikk oppdatering av leveringstiden for nettopp din ordre, basert på aktuell produksjon.
-
Vi tilbyr gratis frakt for bestillinger over 500 kr. Dette gjelder kun for mindre forsendelser via brev eller pakker med ombud. For større forsendelser som leveres med Postnord eller egne biler direkte hjem til deg, tilbyr vi gratis frakt ved bestillinger over 5 000 kr.
Dersom bestillingen inneholder flere varer, er det varen med lengst leveringstid som avgjør bestillingens leveringstid.
Ved leveringer utenfor Norge kommer fraktkostnader og eventuelle importavgifter i tillegg. Disse betales alltid av deg som kunde.
-
Ved levering utenfor Norge og Sverige tilkommer fraktkostnader og eventuelle importkostnader og tollavgifter. Disse betales alltid av deg som kunde. Ta kontakt, så hjelper vi deg med bestillingen.
-
Vi tilbyr levering med Bring til Norge. Avhengig av hvor stor pakken din er, vil Bring levere hjem til deg eller med postbud. For små forsendelser som leveres til postbud, har du 14 dager på deg til å hente ut pakken før den sendes tilbake til oss.
-
Når ordren din sendes fra lageret vårt, mottar du en leveringsbeskjed via e-post. Deretter blir du varslet via e-post eller SMS når pakken din kan hentes ut eller når du kan forvente en hjemlevering. Kontakt vårt Service Team hvis du ikke har hørt fra speditøren innen få dager etter at forsendelsen er sendt fra lageret vårt.
-
Ved bestillingstidspunktet har du fått en veiledende leveringstid. Merk at mange av leverandørene våre er stengte om sommeren, noe som kan føre til lengre leveringstider for bestillingsvarer. For å få siste status på ordren din, kan du logge inn på «Mine sider» eller kontakte vårt Service Team.
-
Du som kunde er ansvarlig for at det er en mottaker som kan godkjenne leveransen til avtalt leveringstid. Hvis du ikke er på stedet for å motta leveransen, vil det medføre kostnader for oss, som vi forbeholder oss retten til å belaste deg for. For eksempel, hvis du som kunde ikke hentet varen din fra leveringsstedet til tross for påminnelser, ikke var tilgjengelig for å motta leveransen eller kunne nås på det angitte telefonnummeret, oppga feil informasjon med navn, adresse eller kontaktinformasjon, eller hvis du nektet å motta leveransen.
Pakken din ligger normalt på postkontoret i 14 dager før den sendes tilbake til vårt lager. Hvis en uinnløst pakke returneres til oss, vil du bli belastet et gebyr på 195 kr for mindre varer og 595 kr for større varer som vil bli trukket direkte fra det refunderte beløpet. Hvis varen din ikke er dekket av angreretten og ikke er godkjent for retur av oss, vil vi kontakte deg for et nytt leveringsforsøk på varen din.
-
Vi går alltid utfra totalleveringer, men hvis du ønsker å motta leveringen oppdelt basert på hva som finnes på lager ved bestilling, kan du kontakte vårt Service Team.
Betaling og Faktura
-
Fakturaen din sendes til e-postadressen du oppga ved bestillingen i forbindelse med at bestillingen din forlot lageret vårt. Merk at den kan havne i spam e-posten.
Du kan alltid se, behandle og betale fakturaen din direkte på www.klarna.no
-
Når du bestiller fra oss kan du velge å betale med kort (VISA/Mastercard/American Express) og faktura, delbetaling eller direktebetaling via Klarna. Vi benytter oss av Klarnas betalingsløsninger. Hvis du har spørsmål om en faktura eller betalingsbetingelser, henviser vi til www.klarna.no
Bestilling
-
Dersom kjøpet har gått gjennom sendes en ordrebekreftelse til den angitte e-postadressen i løpet av få minutter. Hvis du ikke har mottatt en ordrebekreftelse, kan det være fordi kjøpet ditt ikke har blitt behandlet eller at ordrebekreftelsen har havnet i spam e-posten. Vennligst kontroller at du har angitt riktig e-postadresse og kontakt oss hvis ordrebekreftelsen ikke er mottatt, så hjelper vi deg.
-
Selvfølgelig! Kontakt oss på help@nordiskagalleriet.no eller ring oss på 03 771 5400 så hjelper vi deg.
-
Vennligs kontakt oss så raskt som mulig hvis du vil endre eller kansellere bestillingen din. Hvis lageret er ferdig å behandle bestillingen din, er det dessverre ikke mulig å kansellere den. Da må du gjennomføre en retur når du har mottatt leveransen.
Vi behandler returer løpende etter at de har ankommet lageret vårt. Refusjon skjer senest 14 dager etter at vi har mottatt og godkjent returen. Når du har fått en bekreftelse på at returen din har blitt behandlet, vil du bli refundert til betalingstjenesten som ble brukt på kjøpstidspunktet.
Merk at bestillingsvarer, spesialbestilte varer for nettopp deg, er unntatt angreretten og kan ikke returneres. Les mer om det i våre spesifikke kjøpsbetingelser her.