Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Artificial chaos

15.3.2021

Artificial chaos

Aesops nyeste butikk har tatt noen få materialvalg for å gjenspeile omgivelsene - den intense, neonlysende bydelen Shinjuku i Tokyo, hvis trange smug inspirerte estetikken i filmen Blade Runner - og tilbyr samtidig en oase midt i det travle nabolaget. Her møtes det kunstige og det naturlige i en kombinasjon som er like elegant som produktene de fremhever.

Aesops nyeste butikk ligger bare et steinkast fra verdens travleste togstasjon i Tokyo-bydelen Shinjuku, og bygger videre på konseptet som har kjennetegnet alle fysiske Aesop-butikker opp gjennom årene: å smelte umerkelig sammen med fasaden og atmosfæren i området rundt. Å bli en strømlinjeformet del av gaten, nabolaget, byen. Estetisk tiltalende, veldesignede overflater som skaper en passende scene for produktene. Samtidig blir Aesops overflate en etterlengtet oase med sin sjenerøse plass som står i kontrast til de trange, overfylte gatene i Shinjuku.

– "Fra et arkitektonisk synspunkt jobber vi alltid ut fra kriteriet om å bruke det som allerede er på plass, og prøver å flette oss inn i konstruksjonen og kjernen i gaten", sier Aesops grunnlegger Dennis Paphitis til Dezeen. "Vi ønsker ikke å skape en følelse av at vi trenger oss på.

Editorial Splash 1 - Artificial chaos

Aesop har engasjert det Fukuoka-baserte arkitektfirmaet Case-Real, som ble grunnlagt i 2000 og ledes av designeren Koichi Futatsumata. De beskriver sin visjon for Shinjuku-butikken som "kunstig kaos", et begrep som henspiller på den intense atmosfæren i de turisttunge bydelene rundt Shinjuku. Det tegner et bilde av Shinjuku som "en jungel av bygninger, trange smug og glitrende neonskilt. En nostalgisk 80-tallsatmosfære, men samtidig veldig menneskelig."

Case-Real ønsket å inkorporere de naturlige kvalitetene i Aesops produkter, og det sparsomme materialvalget skaper en følelse av at det naturlige møter det kunstige i en butikkopplevelse som er like forseggjort og utsøkt som Aesops andre butikker rundt om i verden.

Til Londons første Aesop-butikk ble den britiske designeren Ilse Crawford konsultert, som sørget for at den opprinnelige parketten ble løftet opp, antikke møbler tatt inn og peiser restaurert. Til butikken i Roma ble regissør Luca Guadagnino og hans designfirma Studio Luca Guadagnino engasjert. Guadagnino og Aesops europeiske sjef Thomas Buisson gikk rundt i Romas gater for å finne inspirasjon til innredningen. Religiøse motiver og Pasolinis filmer veide tungt i utviklingen av den lille butikken på Piazza di San Lorenzo i Lucina.

Editorial Splash 2 - Artificial chaos

Det australske hudpleiemerket har blitt så synonymt med kvalitet, holdbarhet og god design at bare det å plassere et av merkets produkter på baderommet gir en umiddelbar følelse av velvære, klasse og stil. De skinnende ravfargede flaskene, som utelukkende er laget av resirkulerbare materialer, utstråler en særegen finesse og eksklusivitet som verden har omfavnet. I tillegg til Aesops populære Resurrection Aromatique Hand Wash inneholder serien Moroccan Neroli Post-Shave Lotion, Herbal Deodorant Roll-On og de svært populære Post-Poo Drops.

Selv om Aesop ble grunnlagt i 1987, tok det helt frem til 2010-tallet før selskapet for alvor ekspanderte. I dag har Aesop 200 butikker over hele verden og produserer et av verdens mest gjenkjennelige hudpleieprodukter, og det med god grunn. De helt veganske unisex-produktene er ikke bare vakre å hvile øynene på - Aesop går aldri på akkord med kvaliteten på ingrediensene. De legger stor vekt på og er stolte av kombinasjonen av naturlige og kunstige ingredienser, basert på deres engasjement for sikkerhet og kvalitet.

– Vi har alltid opprettholdt vår uavhengige, helhetlige tilnærming ved hjelp av grundig vitenskap, gjennomtenkt og ansvarlig emballasje og intelligent design. Alt dette for å levere produkter som ikke bare er veldig effektive, men også veldig behagelige å bruke", sier Suzanne Santos, CCO i Aesop, i et intervju med CNN. Fokuset har vært på innholdet i flaskene, ikke på overdrevent forseggjorte presentasjoner, kjendisreklame eller uærlige løfter. Uansett kundens alder eller kjønn ønsker vi å optimalisere hudens helse.

Editorial Splash 3 - Artificial chaos

Produkter i innlegget

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.