Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Han tog världen till Nybrogatan

16.2.2021

Han tok verden til Nybrogatan

Gjennom sin kompromissløse lidenskap forvandlet Carl Magnus Heigard Nordiska Galleriet til en destinasjonsbutikk for moderne design i verdensklasse.

For å si det enkelt: I Carl Magnus Heigards hender utviklet Nordiska Galleriet seg til å bli en verdensledende butikk for moderne design og kunst.

Nordiska Galleriets historie går tilbake til 1912, da forretningsmannen Anders Andersson fra Skegrie i Skåne bygde en eiendom tegnet av den anerkjente arkitekten Cyrillus Johansson på hjørnet av Nybrogatan og Riddargatan i Stockholm. Familien Andersson bodde i en del av huset. På gateplan var det butikker der Anders Andersson prøvde ut ulike forretningsideer, blant annet auksjoner og salg av nye biler og antikke møbler.

I 1929 overtok Anderssons nevø Carl-Otto Heigard selskapet. Han avviklet bilsalget og supplerte i stedet møbelbutikken med et kunstgalleri og etablerte navnet Nordiska Galleriet. Carl-Otto Heigards sønn Carl Magnus var bare 23 år gammel da han tok over som administrerende direktør i 1946 og startet en kraftig fornyelse av konseptet. Carl-Magnus Heigard brant for moderne design og produksjon av høyest mulig kvalitet. Han banet vei. Til ekte livsglede, uttrykt av den store familien og vennegjengen. Til uovertruffen design, anerkjent av en fascinert bransje.

Editorial Splash 1 - Han tog världen till Nybrogatan

Da den danske nybølgen skjøt fart på 1950-tallet, solgte Carl Magnus Heigard ut møbler og samarbeidet og skapte en rekke utstillinger med blant andre Finn Juhl, Børge Mogensen, Nanna og Jørgen Ditzel, Hans J. Wegner og Jørgen Høj. Deretter introduserte han fasjonable italienske merker som Cassina og B&B Italia og produserte møbler i Nordic Gallerys navn i samarbeid med Tobia Scarpa. På slutten av 1970-tallet ble forelskelsen i tidens ledende internasjonale design ytterligere forsterket av en utstilling der Charles og Ray Eames lanserte sine møbler i Sverige.

Carl Magnus Heigard ble personlig venn med mange av de mest fremtredende navnene i designverdenen. Ikke minst var det han som brakte designverdenen til Stockholm.

Folk reiste fra hele Norden", sier Jean-Jacques Lassagne, som jobbet i Nordiska Galleriet fra 1976 til 1980 før han begynte å distribuere design - blant annet av den da ukjente Philippe Starck - under eget navn.

– Carl Magnus var motoren. Han var først med det beste og åpnet øynene til mange. Han skapte en ånd og et sortiment gjennom sin sikre kvalitetssans og kompromissløse innkjøp. Jeg husker at en tysk designekspert på besøk sa at dette måtte være verdens beste møbelforretning. Jeg følte det samme, og trodde knapt det var sant at det fantes en slik butikk i Stockholm da jeg oppdaget den.

Editorial Splash 2 - Han tog världen till Nybrogatan

"Carl Magnus betydde mye ikke bare for Nordiska Galleriet, men for hele bransjen i Sverige."

Anders Carnerud, som var butikksjef i Nordiska Galleriet fra 1974 til 1978, kjøpte selskapet av Carl Magnus Heigard i 1982 og drev det frem til 2004.

– Carl Magnus var ekstremt viktig ikke bare for Nordiska Galleriet, men for hele bransjen i Sverige", sier Anders Carnerud. "Han fokuserte på selve designen og nådde virkelig ut med budskapet sitt. Han gjorde folk oppmerksomme på viktigheten av god design og bærekraft, og han var tidlig ute.

Anders Carnerud fortsatte å drive selskapet i samme ånd når det gjaldt produktsortiment og aktiviteter, for eksempel vakte en utstilling av innovative Cappellini – som Nordiska Galleriet også var agent for – stor oppmerksomhet.

Nordiska Galleriet har den dag i dag som mål å være en destinasjon for alle som er interessert i moderne design og kunst i absolutt verdensklasse, og Carl Magnus Heigards betydning for denne ambisjonen kan aldri overvurderes. I slutten av desember 2020 gikk Carl Magnus Heigard bort i en alder av 97 år.

Editorial Splash 3 - Han tog världen till Nybrogatan

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.