Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Marcus Mårtenson – Self promote or die

2.11.2020

Marcus Mårtenson – Self promote or die

Self Promote or Die er en samling utgaver produsert eksklusivt for Nordiska Galleriet. Utstillingen er Marcus Mårtensons første i Sverige med kun grafikk.

Marcus Mårtensons kunstneriske praksis tar opp samtidstemaer som forbruk, overvåkning og sosiale medier. Referanser fra den kapitalistiske massekulturen forvandles i Mårtensons hender til bitende samfunnskritikk. Verkene representerer et nettverk av tanker og ideer med fokus på det moderne, konstant oppkoblede menneskets eksistensielle krise.

I likhet med 1960-tallets popkunstnere finner Mårtenson sine motiver i den banale besettelsen av overflaten - en ikonografi som er gjenkjennelig fra neonskilt, tegneserier og reklamebilder. Ved å blande høyt og lavt i en respektløs lek med premissene for kunst med stor K, skriver han seg inn i en postmodernistisk tradisjon inspirert av Baudrillards teori om simulakra. Mårtenson gjør betrakteren oppmerksom på forskjellen mellom virkelighet og medialitet. For hvert nytt lag av representasjon fjerner mennesket seg mer og mer fra den virkelige meningen, og til slutt gjenstår bare den kunstige simuleringen i en slags selvrefererende hyperrealitet.

Self Promote or Die er utformet som en høylytt reklametavle med drastiske bokstaver i gult på en glitrende blå bakgrunn. I samspill med ordenes innhold skaper den grafiske utformingen en kynisk, politisk satire over en nyliberal samfunnsorden der jungelens lov råder.

Det finnes ingen backstage lenger, alt du gjør skal legges ut og vurderes i et spillsamfunn. Du er din egen merkevare, sier Mårtenson.

Editorial Splash 1 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Verket #helloeveryone viser en absurd, usammenhengende strøm av nonsensord. Med skarp ironi kritiserer Mårtenson kakofonien av meningsløs informasjon som bombarderer det oppkoblede mennesket. Idealiserte bilder som forfører, men som uunngåelig leder individet inn på villspor som fragmenterer og fremmedgjør selvet.

Menneskets konstante opptatthet av å spille en rolle foran andre på sosiale medier står i sentrum for verket Toughness. Klassiske symboler som hodeskallen og kniven blir performative tegn som skal skape et bilde av tøffhet. Som simulakra refererer de ikke til en faktisk virkelighet, men til det bildet brukeren ønsker å uttrykke.

Til sammen presenterer de enkelte verkene et dystopisk verdensbilde - visuelle refleksjoner av den absurde opptattheten av image og suksess i dagens samfunn.

Marcus Mårtenson (født 1972) bor og arbeider i Stockholm. Han har studert ved Idun Lovéns konstskola, Basis konstskola, og har en bachelorgrad i religionsvitenskap. Han har blant annet stilt ut på Galleri Forsblom (Stockholm og Helsinki), Lars Bohman Gallery (Stockholm), Angelica Knäpper Gallery (Stockholm), Linköpings konsthall og Gallery Midori (Tokyo). Mårtensons verk er representert i private samlinger og hos Sveriges Allmänna Konstförening (SAK).

Utstillingen vises på Nordiska Galleriet frem til 2. desember 2020.

For spørsmål om visning og kjøp av kunstverk, vennligst kontakt Ditte, Head of Art.
[email protected]
+46 707 656 000

For pressehenvendelser og intervjuforespørsler, vennligst kontakt Olivia, PR & Event Manager.
[email protected]
+46 768 775 767

Tekst: Lina Aastrup

Editorial Splash 2 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.