Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Orkanen Urquiola

15.1.2021

Orkaner Urquiola

Fantasifull, intelligent og energisk som en menneskelig tornado. Patricia Urquiola er en av vår tids mest lysende designstjerner. Vi har snakket med Cassinas kreative direktør om viktigheten av et åpent sinn og gode forbilder.

"Den spanske naturkraften blåser inn i designukene med sitt blonde hår og sine ideer som ingen har tenkt på."

Italienerne kaller henne "orkanen Urquiola". Den spanske naturkraften som blåser inn i designukene med sitt blonde hår og ideer ingen har tenkt på: Skap blir runde, et knust skjell blir en stol, et marmorgulv rulles opp som et teppe. Det er design som ikke bare er overraskende leken og feminin, men også funksjonell og intelligent. Den kreative kombinasjonen har fått møbelprodusenter til å stå i kø for et samarbeid. Siden hun åpnet studioet sitt for tjue år siden, har hun designet for alle de store designhusene, fra Alessi og Kartell til Moroso og B&B Italia - for ikke å snakke om Cassina, der hun leder designkontoret.

Editorial Splash 1 - Orkanen Urquiola

Urquiola er født i Oviedo på den spanske atlanterhavskysten, men har vært bosatt i Milano i flere tiår. Her smelter arbeid og hjem sammen i en art deco-bygning som en gang fungerte som tekstilfabrikk. I tre etasjer med åpne rom og en terrasse med hage har hun realisert drømmen om en "casa-bottega", den italienske tradisjonen med å sette hjemmet på toppen av familiebedriften.

Datteren Giulia trenger ikke lete lenge for å finne mamma eller pappa Alberto, som også er involvert i Studio Urquiola med 40 ansatte, men i den diskrete rollen som manager – tallmannen som sørger for at alt går på skinner i den kreative Urquiola-tsunamien. Der, et sted mellom den eviggrønne hageterrassen og de glatte betongveggene, klarer designeren og arkitekten å designe utallige møbler, utstillingslokaler, hoteller over hele verden, Louis Vuitton-vesker og til og med et smykkemuseum.

Nei, hun er ikke typen som samler på hobbyer eller tar lange ferier. "Jobben er hobbyen min", sier hun. Likevel kan man ikke unngå å lure på hvordan hun gjør det. Hva er det som skjer i hjernen som resulterer i alle de fantastiske formene, ideene og fargene?

– Jeg er en observatør med en hjerne i konstant arbeid, forklarer Patricia. Når jeg observerer verden rundt meg, prøver jeg samtidig å forstå hvor samtiden er på vei. Jeg prøver å tolke den. Når jeg designer, er jeg alltid på utkikk etter måter å knytte design til emosjonelle minner for å hjelpe folk til å knytte seg til rommene sine og skape empati, sier hun.

Editorial Splash 2 - Orkanen Urquiola

"Designene hennes er ikke bare overraskende lekne og feminine, men også funksjonelle og intelligente."


Det kommer til syne i møbler som Manga (2013), en serie puffer og tepper som er som koselige ullgensere. Men også i Antibodi (2006), en sjeselong dekket av innbydende filtblomster. Eller i lenestolen Cassina Gender (2016), som subtilt stiller spørsmål ved maskulinitet og femininitet i et møte mellom sterke former og en innbydende, varm design. Hun unngår imidlertid spørsmål om inspirasjonskilder. "Alt", oppsummerer hun kort. Bøker, museer, mennesker, kunst... Hun er fast bestemt på ikke å nevne spesifikke navn, og når Hurricane er fast bestemt, sier man ikke imot. Hun foretrekker å snakke om prosessen. Om intense researchperioder, om å finne en balansegang mellom å respektere kundene sine og samtidig presse dem til å utvikle seg, om viktigheten av å jobbe med de riktige kundene for å oppnå en fruktbar dialog.

Jeg må si at jeg har vært heldig. Å få jobbe med selskaper som Cassina, som har trodd på visjonen min og støttet selv mine mer ukonvensjonelle ideer. Man må finne de rette partnerne for å skape gode prosjekter.

Hvis det er noen som har omgitt seg med de rette menneskene, er det Patricia Urquiola. Reisen hennes begynte på arkitektskoler, først i Madrid og deretter ved det polytekniske universitetet i Milano. Der ble hun uteksaminert i 1989 under veiledning av den italienske design- og arkitekturlegenden Achille Castiglioni, som hun deretter jobbet for som assisterende professor. Da hun fikk sin første jobb i De Padovas tekniske avdeling, ble hun kjent med en annen stor arkitekt og designer: Vico Magistretti. På den tiden ble Magistretti mye brukt av Cassina, som feirer 100-årsjubileum i år.

Vico er en av de personene som har betydd mest for meg, sier Patricia Urquiola. Av ham lærte jeg verdien av å gjøre feil, eksperimentere, våge og bryte grenser. Et av mantraene mine er å forlate det komfortable for å vokse; det er bare ved å overvinne utfordringer at prosesser beveger seg fremover, og det er den friksjonen som får samfunnet til å tenke kreativt. Jeg har mye å takke Vico for.

I sin rolle som kreativ leder hos Cassina har hun i år ikke bare hyllet Magistretti, men også hentet frem verk av de store mesterne Le Corbusier, Pierre Jeanneret og Charlotte Perriand. Hun forklarer hvordan farger har spilt en viktig rolle for å gi designene deres et friskt og moderne preg. Fargen, som er så ekstremt til stede i alt Urquiola gjør.

Farger betyr alt for meg, innrømmer hun. Den er en grunnleggende del av prosjektene, sammen med materialer og lys. Det er dette møtet som interesserer meg, for det er der fargenes magi oppstår – alle farger er de samme i mørket. Jeg er også arkitekt, og jeg tar alltid utgangspunkt i lysets samspill med arkitektur, romlighet og objekter.

Editorial Splash 3 - Orkanen Urquiola

Designuken i Milano ble avlyst i år, og landet ble stengt ned på grunn av pandemien, men det bremset ikke Patricia Urquiola. Tvert imot benyttet hun anledningen til å lansere en serie samtaler på Cassinas Instagram for å diskutere og stille spørsmål ved designens rolle i verden. "Cassina Out of the Box" startet med en samtale mellom henne selv og kunstneren Olafur Eliasson - "et rent talent", som Urquiola kaller ham - som var hennes førstevalg til live-diskusjonene. Siden den gang har hun i serien også snakket med så forskjellige fagfolk som kjendiskokken Massimo Bottura og den spanske kunstkuratoren Elena Foster.

For Cassina har hun også jobbet med den nye 2020-kolleksjonen som ble lansert i juni, tilsynelatende senere enn planlagt, men som inkluderte et nytt samarbeid med den hypede duoen Neri & Hu og et komplett soverom der de ulike delene er designet av henne og Rodolfo Dordoni.

Jeg kan takke Cassina Lab for innovasjonene", sier Patricia. Bio-mbo-sengen min gjør det lettere å sove med miljøvennlig lydisolering og luftrensing, og Sengu-sofaen er laget med en polstring utelukkende av PET-fibre som er resirkulert fra havet. Jeg er stolt av dem, de er et resultat av omfattende bærekraftsforskning hos Cassina. Dessuten er de den typen smart design som er typisk for Urquiola. I årenes løp har hun mottatt prestisjetunge priser som Compasso d'Oro, og i 2011 ble hun tildelt Isabella den katolske kongens orden av den spanske kongen. Designene hennes er representert på store museer som MoMa i New York, V&A i London og Les Arts Décoratifs i Paris. Det er hun selvsagt stolt av. Men...

– ... Jeg tar aldri noe for gitt, og jeg lar det ikke påvirke kreativiteten min, forsikrer hun. For meg har kreativitet alltid vært en instinktiv prosess som også innebærer mye studier og forskning. Slik har det vært siden jeg var student, og mentorer som Castiglioni og Magistretti lærte meg å være konkret. Konkret, som i å lære av sine feil. Hun kommer ofte tilbake til dette: at priser og medaljer er fantastisk å få, men at det er i feilene hun virkelig utvikler seg.

Å mislykkes er et sterkt konsept for meg. Jeg tror virkelig at det tilfører verdi til den kreative prosessen min. Vi må se på det å mislykkes som en ressurs. Hvilke feil har hun gjort? Det forblir ettertrykkelig usagt.

Tekst Sofia Hallström Foto DePasquale + Muffini og Roger Decker (portrett)

Editorial Splash 4 - Orkanen Urquiola

Produkter i innlegget

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.