Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Pontus Djanaieff “Happy to be here”

2.12.2020

Pontus Djanaieff "Happy to be here"

I Pontus Djanaieffs verden møter betrakteren en smittende lekenhet og glede. En eksplosjon av farger og former der høyt og lavt kolliderer og skaper nye former. Passende bilder blandes i en kaotisk blanding - intenst, detaljert og humoristisk. Selv sammenligner Djanaieff arbeidene sine med moderne hulemalerier, skapt ut fra et behov for å illustrere den verden han ser rundt seg.

Tegn fra barndommens tegneserier, new age-symboler og moderne livsstilsmarkører skaper nye forbindelser mellom tegn og bilder. I form av veggmonterte relieffer, tepper, puter, caps, t-skjorter, hettegensere, broderte lapper og kunst på stoff tar vi del i kunstnerens visjon som strømmer ut av Nordic Gallery. I Djanaieffs verk er det bare motivene som er lånt fra masseproduksjonens sfære, alt annet er omhyggelig laget for hånd. 30 piccolofløyter er laget av plastavstøpninger av leireformer som deretter er malt på baksiden. Hver piccolo er et unikum inspirert av flipperspill, kirkeglass og neonskilt. Den håndverksmessige teknikken gir relieffene et analogt uttrykk som skaper en interessant spenning mellom motiv og utførelse. Som Duchamps ready-made, men med omvendt fortegn.

Editorial Splash 1 - Pontus Djanaieff “Happy to be here”

Collage og appropriasjon har vært flittig brukt i kunsthistorien siden begynnelsen av 1900-tallet, men forbindes kanskje først og fremst med sjangre som popkunst og postmodernisme. I dagens oppkoblede verden representerer medier som Instagram og TikTok den ultimate fragmenteringen, der den uplanlagte flyten av bilder skaper uventede møter og nye virkeligheter. Ved å ta utgangspunkt i eksisterende bilder fokuseres det på hvordan alt vi ser i kunsten har en historisk forgjenger; skillet mellom kopi og original har mistet sin relevans. Som en populærkulturens arkeolog avdekker Djanaieff flere lag av bilder i samtidens forbrukerkultur, der motiver og medier går sømløst over i hverandre. Med en heterogen ikonografi fra reklame, mote og tegneserier er kunstnerens kreative utløp alltid utført med stor integritet, som en reaksjon på den overfloden av bilder vi bombarderes med daglig, en enestående mengde visuelle inntrykk.

Editorial Splash 2 - Pontus Djanaieff “Happy to be here”

Pontus Djanaieff (1967-) er basert i Stockholm og utdannet ved Beckmans Designhögskola. Djanaieffs praksis beveger seg mellom ulike plattformer innen kunst, design, interiør og underholdning.

Utstillingen vises på Nordiska Galleriet frem til 18. januar 2021.

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.