Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspirasjon

Sitting & living in the 80's

31.8.2021

Sitting & living in the 80's

80-tallet er kanskje forrige århundrets mest forvirrende tiår når det kommer til design og er derfor stilmessig både elsket og hatet. Hvis du spør ti personer hvilken stil de forbinder med 80-tallet, er det ikke umulig at du får ti forskjellige svar.

Her regjerte myke pasteller, skrikende neonfarger og sterke blokkfarger side om side. Pudderrosa, syrlig limegrønn og kraftig koboltblå kunne fint gå hånd i hånd gjennom 80-tallet og et småblomstrete Laura Ashley-tapet satt opp mot dristige designmøbler inspirert av Memphis-gruppen var heller ikke et uvanlig syn på denne tiden.

80-tallet er et høylytt tiår. Diskotekene er dekket med speilvegger og det myldrer av eksotiske porselensdyr og glassbord innrammet i forkrommede stålrammer. Noen synes det er kitschy og smakløst, mens andre omfavner stilen. Spesielt de som har sett seg lei av 70-tallets tunge furumøbler ønsker den hjertelig velkommen.

Men generelt sett er det som om det i løpet av dette tiåret pågår en slags folkebevegelse der interiørdesign for alvor blir allemannsinteresse. Det stadig økende utvalget av møbler og detaljer gjør at det er mye å velge mellom og det blir enklere å ominnrede hjemmet oftere og mer gjennomført enn tidligere. Det er også plutselig en selvfølge at vi ikke bare velger møbler som er praktiske og funksjonelle, de skal også, på samme måte som klærne dine, snakke om hvem du er og gjenspeile personligheten din.

Editorial Splash 1 - Sitting & living in the 80's
Concrete - Källemo.

Og parallelt med at A-ha blir spilt på radioen og filmen Dirty Dancing ruller over skjermen blir flere designklassikere skissert ut på tegnebrettene.

Et møbel vi forbinder med 80-tallsdesign som gjorde stor global suksess er svenske Jonas Bohlins stol Concrete. Stolen var en del av Bohlins avgangsprosjekt ved Konstfack i Stockholm i 1981 og var, som navnet antyder, laget av betong. I dag produseres Concrete av Källemo som har gjort materialvalgene enklere og mer håndterbare.

Parallelt med at A-ha blir spilt på radioen og filmen Dirty Dancing ruller over skjermen blir flere designklassikere skissert ut på tegnebrettene.

Møbler med skinntrekk blir viktige i løpet av 80-tallet og det er spesielt lenestoler i skinn som får mye oppmerksomhet. I 1982 kommer Spider Chair fra DUX som med sine hvite skinndetaljer oser ekstra mye av 80-tallet, men fordi designet er såpass tidløst er møbelet like aktuelt den dag i dag. Det at stolen kan plasseres i nesten alle sammenhenger gjør at den utvilsomt fortjener betegnelsen "en moderne klassiker".

Editorial Splash 2 - Sitting & living in the 80's
Plumy Sofa - Ligne Roset

Et annet møbel som definitivt passer inn i samme kategori er Bruno Mathssons svingbare lenestol Mi 459 Minister fra 1986. En stol som ytrer tyngde og autoritet, både i seg selv og hos de som sitter i den. Møblet var det siste som forlot Mathssons godt fylte skisseblokk, da han to år senere døde etter lang tids sykdom.

Sittemøbelet Plumy, designet av Annie Hiéronimus i 1980 for franske Ligne Roset, bærer et helt annet uttrykk fra 80-tallet. Som et veldig luksuriøst alternativ til saccosekken var dette et drømmemøbel for mange tenåringsjenter på denne tiden – særlig den tyggegummirosa varianten. Perioden bærer generelt sett stort preg av myke, sekkeliknende møbler og disse var like høyt elsket som de mer stramt utformede møblene fra samme epoke. Plumy ble relansert i 2016 og er nå også tilgjengelig som sofa.

Lenestolen Sofa With Arms er et lite, arkitektonisk kunstverk. Stolen ble designet i 1982 av japanske Shiro Kuramata for Cappellini. De karakteristiske, forkrommede metallrørene mot de litt mykere, geometriske formene representerer 80-tallet på en utmerket måte.

Editorial Splash 3 - Sitting & living in the 80's
Sofa With Arms - Cappellini, Metaphora Coffe Table - Martinelli Luce.

Glass som materiale var også et gjennomgående element i interiørdesign på 80-tallet og uavhengig av om det ble brukt som ren dekorasjon i form av vaser og skulpturer, som bordplate, vindusglass i vitrineskap eller som speilglass på vegger, skapdører eller andre overflater skulle det bidra til å øke romfølelsen. Ettore Sottsass seks ulike speil i Dionisio-serien, designet for Glas Italia, er alle eksempler på Memphis-gruppens og 80-tallets fascinasjon for sterke farger, geometriske former og speilflater – og det som kjentes vågalt, utfordrende og ureglementert.

Et typisk salongbord fra denne tiden er Alanda fra B&B Italia, designet av arkitekten og designeren Paolo Piva. Bordet ble relansert etter Pivas død i 2017 og har med sine ikoniske, pyramideformede ben og glassplate blitt en kjær klassiker fra 80-tallet.

Har du lagt din elsk på 80-tallsestetikken har du dermed gode muligheter for å kunne gå all-in stilmessig. Vil du heller gå litt mindre drastisk til verks kan du plukke deg ut en favoritt og sette den sammen med det du allerede har hjemme – for det blir ikke feil uansett!

I tillegg til glass består salongbordet Metafora av en annen av 80-tallets store materialfavoritter, nemlig marmor. Her er marmoren formet til fire unike bordben i form av en kube, en kule, en sylinder og en pyramide, som kan plasseres fritt under bordplaten. Bordet ble designet for Martinelli Luce av ekteparet Lella og Massimo Vignelli. De jobbet sammen i over 50 år og etterlot seg et stort og skatterikt designarkiv.

Editorial Splash 4 - Sitting & living in the 80's
DD Arco Armchair - Dusty Deco

80-tallet representerer utvilsomt en tid fylt av farge-, form- og materialglede og dette er noe som i dag gir gjenklang hos flere av oss. Men når vi nå omfavner 80-tallet på nytt er det ikke bare originalene vi lar oss friste av. Epokens mangfoldige uttrykk fortsetter nemlig stadig å inspirere dagens designere og i dag finnes det derfor enda flere møbler og objekter som bærer preg av dette noe stilistisk forvirrede, men samtidig formsterke, tiåret.

Fra Dusty Deco kom lenestolen DD Arco i 2020 – en fantastisk leken lenestol inspirert av Memphis-gruppen – og flere merker lanserer nå tepper som åpenlyst flørter med 80-tallet, som Tacchinis geometrisk formede Ritual Rug og Hays pastellfargede Color Carpet 05 designet av Scholten & Baijings.

Har du lagt din elsk på 80-tallsestetikken har du dermed gode muligheter for å kunne gå all-in stilmessig. Vil du heller gå litt mindre drastisk til verks kan du plukke deg ut en favoritt og sette den sammen med det du allerede har hjemme – for det blir ikke feil uansett!

Produkter i innlegget

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - oppdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et vakkert møbel - det representerer også et viktig kapittel i designhistorien. Sofaer i ulike varianter som er resultatet av banebrytende innovasjon og nøye gjennomtenkte estetiske valg. Ved å studere designikoner får vi et godt innblikk i designernes visjoner, men også en bredere forståelse av tidsperioden de ble skapt. I tillegg til å være historiske artefakter er de også inspirasjonskilder for moderne designere som viderefører den tidløse arven.

De mjuka formernas revolution

Myk revolusjon

Etter en tid med mye uro og usikkerhet, der hjemmet har fått en større betydning for de fleste av oss, har det oppstått en lengsel etter å ville fylle omgivelsene våre med møbler og objekter som kjennes ekstra behagelige, imøtekommende og omfavnende.

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den oppfunne virkeligheten

Der drømmer blir virkelighet eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner som bruker sin særegne stil til å skape visuelle fortellinger som både er fantasifulle og kontemplative i forhold til virkeligheten.

Til artikkelen

19.10.2021

En designer och en designklassiker med försprång

En designer og en designklassiker med edge

En designklassiker som får ekstra mye oppmerksomhet akkurat nå, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et speil, en lampe og et kunstverk i ett som kan oversettes til Ultrajordgubbe. Unge designere lar seg inspirere av den i sine kreasjoner, og med sin tidlige postmodernistiske form passer den perfekt inn i dagens Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mer stilrene interiører.