Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

hero-image-1920x1980

3.6.2025

All Blues lanserer sin første interiørkolleksjon

Det anerkjente smykkemerket All Blues flytter inn i hjemmet med sin første kolleksjon minimalistiske interiørobjekter. "Vi ønsket ikke å begrense oss til et spesifikt rom, men heller skape produkter som føltes intuitive," sier grunnlegger Jacob Skragge.

all-blues-1-3016x1888

Da ideen til All Blues ble født på et kjøkken for 16 år siden, tok det ikke lang tid før deres minimalistiske smykker ble favoritter blant moteinnsidere verden over. Skragge har lenge vært nysgjerrig på interiørprodukter og eksperimentert med former og materialer i sitt eget hjem. Det viste seg at overgangen fra å smykke en kropp til å smykke arkitektur ikke var særlig stor.

"Når man begynner å reflektere og teoretisere rundt produktkategorien, innser man at ja, det finnes en underliggende funksjon i produktene, men til syvende og sist har de en emosjonell betydning – for kunden og for stedet de lever i. Det er veldig likt smykker. Smykker er emosjonelle."

Smykkene deres lages av resirkulert metall på et familieeid støperi i Älvsjö, bare 20 minutter fra All Blues’ showroom på Östermalm i Stockholm. På mange måter la dette samarbeidet grunnlaget for deres første interiørkolleksjon.

all-blues-3-3016x1888

"Det lokale har blitt så dypt forankret i oss at da vi begynte å tenke på å lage interiørprodukter, føltes det veldig viktig å først undersøke hva vi kunne produsere i Sverige," forklarer Jacob.

Metall føltes som det mest naturlige materialet, og prosessen førte dem til rustfritt stål. Det tok tid å forstå denne nye typen produksjon, men til slutt fant de en spesialisert produsent bare 30 minutter unna.

"De lager produkter for alle slags industrier som trenger spesialkomponenter, men hadde aldri jobbet med design før. De har vært utrolig gode til å veilede oss og lære oss alt om dreiing og fresing."

all-blues-2-3016x1888

Hvordan har designprosessen vært?
"For meg har det vært utfordrende å tegne produkter som ligger litt utenfor komfortsonen min, men jo mer vi jobbet med det, desto mer innså vi at vi har mange likheter i måten vi tenker design på – hvordan vi ser på form generelt."

Hvordan da?
"Som så ofte er det en enkel geometrisk struktur. Jeg har reflektert mye rundt begrepet reduksjon – det har vært viktig for oss i lang tid. Noen ganger når man designer, legger man bare til og legger til, men jeg har lagt merke til at uttrykket kan bli sterkere om man går motsatt vei. I dette tilfellet ble geometrien, volumet og proporsjonene definert først, og så fjernet vi materiale som et designgrep. Det føltes som et bevisst valg, som gjorde at disse produktene kunne flettes sammen."

Hvorfor akkurat disse produktene?
"Vi ønsket å berøre mange ulike arketypiske produkter og utforske hvordan et objekt kan skape energi i en bestemt kontekst. Lysestaker og vaser kunne vi visualisere ganske raskt. Andre produkter kom veldig intuitivt. Det ble det vi kaller ‘cases’. De tilførte helheten mye energi. De er vakre ornamenter i seg selv og kan med selvtillit ta plass på en hylle."

Dere har også lansert røkelsespinner.
"Vi utviklet dem sammen med en familiebedrift på en liten øy i Sør-Japan. De har laget røkelsespinner i over 200 år. Vår første duft er sandeltre. Det føltes veldig passende å gi dem en ‘case’ også."

Forholder objektene seg tydelig til hverandre? Bruker du et system når du designer?
"Ja, veldig mye. Jeg tror det er vanskelig å være kreativ i et vakuum. Jo flere ting jeg kan si nei til, desto enklere blir det for meg å være kreativ. Jeg elsker å definere en boks og låse variabler rundt form og prosess. Det gir meg noe å holde fast i – men det er også viktig å vite når man skal stoppe."

Hvordan vet du det?
"Noen ganger vet man det ikke før man ser det. Så blir det en oppbyggende lek der enkelte produkter plutselig sees i relasjon til de andre. Da handler det om å skape en god følelse. Og hva pokker er det? Det er det subjektive, svevende aspektet i designprosessen. Til syvende og sist handler det om balanse og symmetri."

Er det en begrenset kolleksjon?
"Vi har akkurat samme tilnærming som vi har til smykkene våre. Vi begrenser ikke produktkatalogen vår kunstig ved å si at noe bare finnes i en viss tidsperiode eller i et begrenset opplag. Så lenge vi liker produktene, er de en del av kolleksjonen."

Har du en favoritt?
"Jeg er mest glad for at vi fikk helheten til å fungere. At denne litt rare interne briefen – å lage mange forskjellige typer produkter samtidig – faktisk fungerte. Så det er boksen jeg er mest stolt av. Reglene vi bestemte oss for, som skapte dette resultatet."

Kommer det mer?
"Det føles utrolig gøy å ha åpnet døren til denne nye produktkategorien. Vi sitter og tegner på den neste kolleksjonen akkurat nå. Vi lar den spesifikke ideen styre utviklingen, og denne gangen er ideen laserskåret, speilblankt stål bygget opp i lag med avstandsstykker. Det blir først og fremst større produkter: vaser, fat, boller."

Lignende artikler

hero-image-1920x1980hero-mobile-4x5

All Blues lanserer sin første interiørkolleksjon

Det anerkjente smykkemerket All Blues flytter inn i hjemmet med sin første kolleksjon minimalistiske interiørobjekter. "Vi ønsket ikke å begrense oss til et spesifikt rom, men heller skape produkter som føltes intuitive," sier grunnlegger Jacob Skragge.

empire 16x9empire chair 4x5

Empire Chair – Et formeksperiment

Den prisbelønte designeren Sami Kallio har viet sitt liv til materialet tre. Hans stol Empire Chair for Nordiska Galleriet – inspirert av 1920-tallets arkitektur – har blitt håndlaget i hans verksted.

Källemo 16x9Källemo 4x5

Utfordrer normen

Hos Källemo styres designet av idéer – ikke av markedslogikk.

Harry Anderssonharry andersson 4x5

Harry Andersson

En slange, en cowboy, hodeskaller, roser, en kiste og en og annen kjærlighetssorg. I utstillingen på Nordiska Galleriet vises fem skulpturer som best kan beskrives som en tatovert vase. Bak skulpturene står kunstneren Harry Anderson.

Til artikkelen

30.10.2019

Få 10% rabatt på din første bestilling

Følg oss på Instagram og abonner på nyhetsbrevet vårt for å få tilgang til eksklusive tilbud, inspirasjon og produktlanseringer, samt få 10% rabatt på ditt første kjøp.

Abonner
footer banner desktopfooter banner mobile